Dobro osmišljen komplet albuma

    1652

    Dave Brubeck

    Original Album Classics

    Datum izdanja: 02.11.2010.

    Izdavač: Columbia / Menart

    Žanr: Jazz

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Blue Rondo a la Turk
    2. Strange Meadow Lark
    3. Take Five
    4. Three to Get Ready
    5. Kathy’s Waltz
    6. Everybody’s Jumpin’
    7. Pick Up Sticks
    1. I’s a Raggy Waltz
    2. Bluette
    3. Charles Matthew Hallelujah
    4. Far More Blue
    5. Far More Drums
    6. Maori Blues
    7. Unsquare Dance
    8. Bru’s Boogie Woogie
    9. Blue Shadows in the Street
    10. Slow and Easy (A.K.A. Lawless Mike)
    11. It’s a Raggy Waltz (Live at Carnegie Hall)
    12. Countdown
    13. Eleven Four
    14. Why Phillis Waltz
    15. Someday My Prince Will Come
    16. Castilian Blues
    17. Castilian Drums
    18. Fast Life
    19. Waltz Limp
    20. Three’s a Crowd
    21. Danse Duet
    22. Back to Earth
    23. Fatha
    1. Iberia
    2. Unisphere
    3. Shim Wha
    4. World’s Fair
    5. Cable Car
    6. Theme From Elementals
    7. Elementals
    1. Lost Waltz
    2. Softly, William, Softly
    3. Time In
    4. Forty Days
    5. Travellin’ Blues
    6. He Done Her Wrong
    7. Lonesome
    8. Cassandra
    9. Rude Old Man
    10. Who Said That?
    11. Watusi Drums

    Jedan od najpoznatijih pijanista jazz glazbe, Dave Brubeck, je 6. prosinca 2010. navršio devedeset godina života. Iako u poodmakloj dobi još uvijek je iznimno aktivan – svira i putuje svijetom pronoseći poruku mira.

    Naime, kao jedan od vodećih američkih umjetnika bio je veleposlanikom dobre volje američkog Ministarstva vanjskih poslova, a u tom je duhu nastavio djelovati i nakon službenog ‘mandata’. Za svoje je stvaralaštvo i izniman doprinos američkoj i svjetskoj umjetnosti primio mnogobrojna priznanja i nagrade, među ostalima Grammy za životno djelo, nagrade Benjamin Franklin, National Medal of the Arts, Smithsonian Medal te BBC Jazz za životno djelo. Uvršten je u Hall of Fame časopisa Down Beat, dobio je zvijezdu na Hollywood Walk of Fame, a dobitnik je i počasnih doktorata američkih, kanadskih, engleskih i njemačkih sveučilišta.

    Istodobno s obilježavanjem Brubeckova devedesetog rođendana diskografska tvrtka Sony objavila je kutiju s pet albuma koji zaokružuju njegovo djelovanje krajem 1950-ih. i u prvoj polovici 1960-ih. godina prošloga stoljeća. Iako nisu snimljeni jedan za drugim svima je zajedničko to što su nastali na osnovu eksperimentiranja s metrom.

    Brubeck ih je snimio s istom postavom, svojim legendarnim kvartetom u kojem su svirali alt saksofonist Paul Desmond, kontrabasist Gene Wright i bubnjar Joe Morello. Bio je to jedan od najuspješnijih jazz sastava toga doba iako se neprestano borio s poteškoćama zbog rasizma. Naime, budući da je Wright bio Afroamerikanac, Brubeck je u drugoj polovici 1950-ih. otkazao mnogobrojne klupske i televizijske nastupe ne želeći popustiti rasističkim pritiscima organizatora i vlasnika klubova da ga zamijeni bijelcem. Karakteristične za ova izdanja su lijepe omotnice koje sadrže radove poznatih slikara, primjerice Neila Fujite, Joana Miroa, Franza Klinea i Sama Francisa.

    Muziku podržava

    Najpoznatiji je “Time Out” iz 1959., jedan od najprodavanijih albuma u povijesti jazza, prvi koji je ostvario prodaju veću od milijun primjeraka. Brubeck je na taj album uvrstio sedam skladbi od kojih je svaka u drukčijem metru. Osim šest vlastitih odabrao je i skladbu “Take Five” što ju je Paul Desmond napisao kako bi se solom predstavio Joe Morello, a postala je hitom kvarteta i jazz standardom. Uz nju najdojmljivija je “Blue Rondo A La Turk“. Iako neuobičajeno za jazz toga doba, zahvaljujući maštovitosti i kreativnosti izvedbe su bile toliko atraktivne da ih je publika prihvatila s velikim oduševljenjem, a i danas zvuče svježe, inovativno, zamamno i intrigantno.

    Brubeck je taj uspjeh iskoristio snimivši niz albuma zasnovanih na istom konceptu, razrađujući zamisli zasnovane na glazbenim elementima što ih je usvajao proučavajući glazbu tijekom putovanja diljem svijeta. To nedvosmisleno poručuje i nazivima nekih djela, primjerice “Maori Blues“, “Castilian Drums” i “Iberia“.

    Dvije godine poslije objavio je ploču “Time Further Out“. Iako je za nju snimio još nekoliko atraktivnih skladbi, primjerice “It’s a Raggy Waltz“, “Unsquare Dance” i “Charles Matthew Hallelujah“, ta, kao niti jedna druga njegova ploča, nije postigla takvu popularnost kao “Time Out”.

    Eksperiment je nastavio izdanjem “Countdown: Time in Outer Space” iz 1962. Taj je album, koji je danas nemoguće nabaviti u nekom drugom izdanju, jedno od nepravedno zapostavljenih Brubeckovih djela. Iako na njemu nema tema koje bi postale hitovi, sve su izvedbe ujednačene, ističu se liričnošću i uvjerljivim improvizacijama, posebice Paula Desmonda, kao uostalom i na svim drugim albumima.

    Ploča “Time Changes” iz 1963. donijela je jednu novinu. Naime, u šesnaestominutnoj izvedbi skladbe “Elementals” Brubeckovu se kvartetu pridružuje simfonijski orkestar što je rezultiralo djelom bliskim tada aktualnom third stream žanru. Nakon tri godine, tijekom kojih je isti kvartet objavio šest ploča, snimio je još jedan iste tematike, “Time In“. Bez iznenađenja, ali uigrano, opušteno, s osjećajem za swing i ljepotu melodije. Na ovaj, kao i na CD-e “Countdown: Time in Outer Space” i “Time Further Out”, kao dodatak uvrštene su alternativne verzije ili posve druge skladbe snimljene u studijskim ili koncertnim uvjetima.

    Dobro osmišljen komplet reprezentativnih Brubeckovih izdanja, prava poslastica za ljubitelje cool jazz zvuka.

    Davor Hrvoj (Preuzeto iz Novog lista od 19. prosinca 2010.)

    Muziku podržava