Čuvari makedonskih pjesmarica

    6009

    Ezerki & 7/8

    Livingroom (Pesni od golemata odaja)

    Datum izdanja: 03.04.2006.

    Izdavač: Dallas Records

    Žanr: World Music

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Komitsko oro
    2. So maki sum se rodila
    3. Se posvrši serbez Donka
    4. Eleno kerko
    5. Belo lice ljubam jas
    6. Zajdi, zajdi jasno Sonce
    7. Lihnida
    8. Ne si go prodavaj Koljo čiflikot
    9. Milkino oro
    10. Makedonsko devojče
    11. Vo naše selo
    12. Si zaljubiv edno mome

    2003. godine skupina entuzijasta, amatera, a dijelom i provjerenih glazbenika objavila je album tradicionalnih makedonskih narodnih pjesama i ora (makedonskih kola). Trebalo je proći tri godine kako bi “Livingroom (Pesni od golemata odaja)” ženske vokalne skupine Ezerki i njihovog pratećeg sastava 7/8 (izgovara se sedum osmini) doživio svoje reizdanje i bio prepoznat kao sam vrh world-music scene.

    Iz naše perspektive gledano, doima se teško za shvatiti kako glazba prostora negdašnje zajedničke nam države jednako tako pripada world-music izričaju: Nekom slušatelju na Kubi, Ezerki & 7/8 isto su ono što je nama Buena Vista Social Club.

    Međutim, stvar je u mentalitetu: Kubanci će krenuti istraživati world-music tek nakon što upoznaju svoju glazbu i glazbu susjednih im država. Kod nas je, nažalost, posve suprotno: world-music je ‘in’, a oni neuki koji vole (ili moraju) biti ‘in’ slušat će Chieftainse, Buenu Vistu, Cesariju Evoru, Desert Blues Band i mnoge druge izvođače iz udaljenih predjela našeg planeta, vođeni maksimom da je world-music tim bolji što je udaljeniji od balkanskog poluotoka.

    Istovremeno, tiho će bojkotirati sve što nastaje ili već postoji na ovim prostorima: Vlatko Stefanovski postao je popularan kod nas tek kad smo čuli da ga štuju u inozemstvu, jednaka stvar događa se Miroslavu Evačiću, Dunji Knebl, Lidiji Bajuk, Tamari Obrovac i mnogim drugim umjetnicima koji ne bivaju prepoznati u vlastitoj državi u početku, već se ta ista država počinje njima hvaliti tek kada ti izvođači budu prepoznati u inozemstvu.

    Muziku podržava

    A ovdje, na području bivše Jugoslavije, postoje dragulji world-music scene: Hrvatsku može predstavljati ansambl Lado, Bosnu i Hercegovinu Mostar Sevdah Reunion, Srbiju Kolo, a Makedoniju, premda nisu iz Makedonije, već 10 godina fantastično predstavlja Ezerki & 7/8.

    Ezerki znači ‘žene s jezera’ (kojeg drugog nego Ohridskog), a pod tim nazivom skupljeno je 19 savršenih glasova koji troglasnim pjevanjem nadahnuto i disciplinirano predstavljaju makedonski folklor još od davne 1995. godine pod okriljem hrvatsko-makedonskog društva u Zagrebu.

    Neke članice su Makedonke nastanjene u Hrvatskoj, a neke za 1000 kilometara udaljen prostor čije pjesme pjevaju, vežu samo priče i neka tuđa sjećanja. Iako generacijski različite, voditeljica zbora Darka Kragović (unuka Miljenka Prohaske) uspješno uspijeva kroz njihove glasovne interpretacije slušatelja zainteresirati za makedonsku tradiciju, običaje i svu ljepotu pjesama koje najčešće možete pronaći po raznim starogradskim pjesmaricama.

    Čim je troglasno višeglasje u igri, posve je nepotrebno objašnjavati kako svaka pjesma zvuči apsolutno fantastično: da, naježit ćete se; da, proći će vas trnci; da, gutat ćete knedle; da, zasuzit će vam oči; da, natjerat će vas na ples; da, približit će vam Makedoniju na način na koji niste ni sanjali: nije Makedonija samo Leb & sol i gravče na tavče…

    7/8 najpoznatija je makedonska ritmička mjera (123-12-12, sjetite se što Dado Topić viče na samom početku svoje “Makedonije”) koju su kao svoje ime odabrali vrhunski glazbenici koji su potpora gore navedenim damama od 2000. godine. Voditelj tog orkestra je violinist Bruno Urlić, ujedno aranžer i glazbeni producent, neki ga se sjećaju kao klavijaturiste i violiniste Zabranjenog pušenja, a tu je i njegov kolega iz istoimene grupe, bubnjar Branko Trajkov – Trak, koji je bio zadužen za omot. Još je ovdje i basist Šo!Mazgoona – Stanko Kovačić (u ulozi perkusioniste i violončeliste) – koji s ostalom šestoricom čini nenadmašno uigran sastav potpuno predan glazbi koju izvode.

    Veliki plus je korištenje, uz one osnovne, izvornih makedonskih instrumenata – kaval (vrsta frule), tapan i tarabuk (vrste bubnja), daire (vrsta talambasa) – te se tako stvara iznimna autentičnost zvuka kojeg njeguju.

    Orkestar 7/8 na ovom albumu dokazao je i pokazao već uvodnom “Komitsko oro” kako će biti sjajna pratnja kroz klasike makedonske narodne glazbe: “Lihnida“, “Eleno kerko“, “Zajdi, zajdi jasno sonce“, “Makedonsko devojče“…

    Samo “Si zaljubiv edno mome” nisu otpjevale Ezerki, posljednju pjesmu albuma otpjevao je Safiudin Alimovski, član orkestra 7/8, koja je sjela poput šlaga na tortu.

    “Livingroom” je najtoplija preporuka svakom ljubitelju world-musica, jer nemojte si dozvoliti da jednog dana posjetite Zelenrtsko otočje (iliti Capo Verde, s obzirom da to ime zvuči egzotičnije) i bude vam neugodno što ljudi ondje znaju više o glazbi vaših susjeda nego vi sami.

    Muziku podržava