Eluveitie
Helvetios
Datum izdanja: 10.02.2012.
Izdavač: Nuclear Blast / Trolik
Žanr: Death Metal, Folk Metal
Naša ocjena:
Popis pjesama:
S obzirom da mi nošenje satova ne znači baš nešto, niti sam si, taman da sam i htio, mogao kupiti skupe, te da mi bankarski sustav i nije nešto baš previše blisko, najjača stvar sa švicarskom ‘etiketom’ koju sam, nakon čokolada Toblerone i Nestle u mladosti, ozbiljno i iskreno doživio zadnjih godina jest folk sastav Eluveitie.
Jednostavno, ovaj mi se bend dopada već nekoliko godina, i to iz dva razloga. Jer je jako dobar uživo i jer redovito snima dobre albume. Ništa drugo nije važno. Nema nikakav kultni status u osobnom poimanju glazbe, niti će ga imati. No ima to što je istaknuto. Ima ugled, jer radi kontinuirano i jer radi – dobro.
Prvonavedeni razlog analizirat ćemo nakon nekog njihovog koncerta, a o ovom drugom ćemo sada. “Helvetios” je peti studijski album benda, koji nastavlja tradiciju izlazaka njegovih izdanja u veljači. Ujedno, prvo je konceptualno djelo, kronika Galskog rata s gledišta keltskog naroda Helvećana koje je palo pod ‘čizmom’ Rimskog carstva nakon agresije na njihov teritorij. To bi u biti bila još jedna u nizu, na žalost, klasičnih priča jednog malog naroda koji se bori za svoju slobodu. Toliko puta doživljena tijekom povijesti.
Agresivnim growl, na momente i scream vokalima, oštrim gitarama i snažnim ritam-sekcijama uspješno se suprotstavljaju nježniji, osjećajniji i emocionalniji ženski vokali i nikada utjecajniji, privlačniji zborovi, te cijeli arsenal keltskih folk melodija violine, hurdy-gurdya, irskog bouzoukija, mandola, gajdi, zviždaljki ili frula. Dakle, jedna osmišljena kombinacija i ‘sukob’, u glazbenom smislu, starog s novim svijetom, kroz kombinaciju epskih melodija, zaraznih heavy ritmova i moćnog melo-death izričaja predvođenog grubim vokalima i snažnim bubnjanjem.
Album je prepun energije, djeluje surovije, odlučnije od prethodnika, brutalnije i beskompromisnije, tmurnije i pesimističnije, na momente s jako izraženom melankoličnom atmosferom. i po elementima progresive bliži je albumu “Slania“. Dakle, konstrukcije pjesama kompleksnije su, zamršenije, s više izmjena ritmova, ozbiljnijih, atmosferi pripadajućih interludija, tehnički zahtjevnije. Šteta je tek da se nije malo više poradilo na gitarskim solo dionicama, jer i za njih bi se našlo prostora, bez obzira na zgusnutost pjesama koja baš ne odaje dojam da ima prostora za neke dodatke.
Velika vrijednost mu je i pun, ‘sočan’ i glasan sound, jasna produkcija, te kontinuitet kvalitete, pa bez obzira što se radi o konceptualnom djelu, iz konteksta priče se, nasumce, može uzeti bilo koji naslov i ne može se promašiti u odabiru. Toliko je nakrcan dobrim pjesmama. Može se jedino u slučaju da izbor bude žešća i brža pjesma, pa se naleti ne sporiju, s više emocija, sjete i tuge. To se može dogoditi, no kvalitativno ‘omanuti’, baš i ne.
Album ima pet pjesama koje su naratorsko-instrumentalne ili isključivo instrumentalne forme, filmskog ugođaja, kao i najveći dio albuma i prate slijed događanja, slijed koncepta priče. Naime, “Prologue” u početku s mnoštvom prirodnjačke onomatopeje zlokobno navješćuje nemire i sukobe, a u oštrijem drugom dijelu, uz muško-ženske vokalne dionice i violine unutar gitarske heavy dominacije i glazbenu formu albuma. “Scorched Earth” sliči naricaljki, s otužnim beznađem u pjevanju, “Hope” djeluje nešto optimističnije, sukladno naslovu kao da nazire neku nadu, “Tullianum” je tek kratki prijelaz, a “Epilogue” miksa osjećaje tuge zbog svega pretrpljenog, ali i prikrivene nade u neku bolju budućnost uz optimističnije zvukove frule i orkestralnih dijelova.
“Helvetios” je melo-death brutala s čujnim utjecajem violine i mandoline, izrazito snažnim riffovima, pratećim frulama, zborom i ‘ljutitim’ ženskom pjevanjem, a “Luxtos” je ambijentalna pjesma s mnogo lijepih, pamtljivih melodija, jednim od privlačnijih refrena, ‘paralel-slalomom’ riffa i frula, obilježjem mnogih pjesama, te kombinacijom krasnih zborskih pjevanja i zapovjednih growl vokala.
Novi spoj riffa i melodija frula donosi “Santonian Shores“, kao i zborskih ‘pokrivanja’ glavnog vokala, a brutalno-opaka je i “Meet The Enemy“, u kojoj ozbiljnije do izražaja dolazi brzo bubnjanje, pa frule koje malo spuštaju tenzije i interludij s kontrastom mandolinske melodije i nervoznim ženskim vokalima. U uži krug najžešćih i totalno beskompromisnih pjesama ubraja se “The Siege“, izrazito brza stvar, s death/black pjevanjima, a iz ‘brutal’ konteksta ispada tek fina violinska varijacija, koja je velik dio “Havoc“, još jedne brze i energične numere.
Dvije laganije pjesme koje ponovno dokazuju Annin pjevački potencijal su “A Rose For Epona“, otužna pjesma u kojoj se čuje moćno riffanje, mirno, osjećajno pjevanje prepuno emocija, ali i izražavanje bijesa, kroz ženske, te, naravno, muške vokale, solo izvedbu frula uz pratnju riffa i violinama prepunima bola. Druga lagana stvar je “Alesia“, koja počinje s mračnom klavirsko/orkestralnom melodijom, sjetnim vokalima koji podsjećaju na Amy iz Evanescence (ili obrnuto), refrenskim ‘beauty & the beast’ pjevanjima, bržom melo-death sekvencom i novim ‘prelamanjima’ riffova i frula, te naglašeno epskom zborskim izvedbom.
Rekosmo već da je epilog ove priče pomiješanih osjećaja tuge i nade u neka bolja vremena, koja su za većinu potlačenih naroda ipak došla. No povijest nudi brojne slučajeve, pa je tako neiscrpan izvor za neku novu priču koju će Eluveitie ispričati u budućnosti. Priču koja možda opet neće imati sretan kraj, ali će biti ispričana na način kako to Eluveitie najbolje zna. Iscrpno, temeljito, objektivno i – iskreno.