Beyoncé “Renaissance”: Apsolutna dominacija stila

    4746

    Beyoncé

    Renaissance

    Datum izdanja: 29.07.2022.

    Izdavač: Parkwood, Columbia

    Žanr: Dance, Disco, House, R&B

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. I’m That Girl
    2. Cozy
    3. Alien Superstar
    4. Cuff It
    5. Energy ft. Beam
    6. Break My Soul
    7. Church Girl
    8. Plastic off the Sofa
    9. Virgo’s Groove
    10. Move ft. Grace Jones & Tems
    11. Heated
    12. Thique
    13. All Up in Your Mind
    14. America Has a Problem
    15. Pure/Honey
    16. Summer Renaissance

    Renaissance sedmi je studijski projekt legendarne američke izvođačice Beyoncé Knowles. Bez dodatnih nebuloza i suvišnog uvoda, bacimo se na muziku.

    Nakon dva samostalna albuma grandioznih vizualnih obilježja i obilnih narativnih predložaka, novim radom Beyoncé podsjeća, uz suptilnije sociopolitičke konotacije, na važnost stila i zabave u štoviše tmurnom životu. Spektakl je sveden isključivo na glazbu; na njezinu ljepotu, detalje i proces – sve ostalo odgurnuto je sa stola. Zadatak je omogućiti prepuštanje nadasve stimulirajućim komponentama; predaju neodoljivoj energiji uz koju, barem na kratko, problemi vanjskog svijeta bivaju ostavljeni na periferiji nečijeg uma. Navedeno je postignuto raskalašenim, hipnotizirajućim, ‘campy’ oblikom koji je u kontinuiranom stanju pokreta – beatovi klize jedan u drugi kako bi se čarolija održala u cjelovitoj snazi. “Renaissance“ čitavom svojom tehničkom preciznošću odaje neiskvarenu počast svojim utjecajima – crnačkoj te gay kulturi (ballroom culture), klupskoj sceni ranijih desetljeća i glazbi kao mediju generalno.

    Renaissance“ istražuje što pop (točnije, ideja monolitnog žanra) znači za autoricu. Kao s ranijim dance singlom “Single Ladies“, suvremena Beyoncé ima priliku definirati desetljeće prostom eksperimentacijom i ekscentričnošću, s nadom da se nesnošljivost neće uspostaviti (poput na spomenutoj pjesmi) zbog potencijalne sveprisutnosti. Prvo slušanje može biti suviše zahtjevno; preopterećujuće možda, pa je korisno služiti se ‘kartom’. Pogled na listu sampleova ukazuje na gotovo analitički pristup komponiranju; album je genijalan simulakrum bezbrojnih plesnih podžanrova koji podjednako odaje priznanje svakoj korištenoj ideji određene estetske niše i paralelno stvara vlastit, novi put. Posjećeni stilovi uključuju disco (“Virgo’s Groove”, “Summer Renaissance”), funk (“Cuff It”, “Honey”), dancehall i afrobeat (“Move”, “Energy,”) te elektroniku i hip-hop (“Thique”, “I’m That Girl”).

    Muziku podržava

    No, pored svega, velika ideja iza opusa je house (žanr), a osjećaj koji stvara je ogroman. Bez zavaravanja, ovo je glazba golemih razmjera! “Renaissance“ utjelovljuje onu originalnu stranu popa; ono što je žanr nekoć težio biti – ono što udara i ono što pulsira. Njegovi mišići su snažniji, udovi pokretniji, a njegov ego nepokolebljiv. Najbolji način oslikavanja doživljaja slušanja je usporedba albuma s noći u mračnom klubu gdje se bujni i nabildani ljudi satima trljaju jedni o druge. Pjesme na projektu testiraju dotičnu glazbu, slaveći njenu prostornost i fluidnost; ovijajući dobivenu kontinuiranu formu oko kolektivne misli publike, provocirajući urođene žudnje i porive. Težnja za istraživanjem i rizikom osjetna je; izvan mapirane oblasti, ali umjetnica je neprestano svjesna vlastitog položaja.

    Na “Renaissance“ savladano je umijeće kontroliranog kaosa. Iako je Beyoncé uvijek briljirala u vokalnoj produkciji (uz poneku kritiku na pretjeranu čistoću i sterilnost izražaja), ovdje izvedbe rade znatan iskorak. Vokal je prljaviji i suroviji, zaigraniji te djelomično neobrađen; prikladan okruženju u kojem se našao tj., kojeg je stvorio. Harmonije ostaju umirujuće i neopisivo glatke, odražavajući ekstatične uspone i teške padove emotivnog stanja pri fizičkim aktivnostima usred divlje noći. Ali zaista, pjevanje u zajedništvu s bas te synth linijama postaje orgazmično dobro. Sporadično se po kompilaciji javljaju potpuno neobuzdani te donekle komični trenuci vokalnog flexa (npr. “Energy“, “Move“, “Heated“…) pri kojima autorica zvuči podjednako manično i pod kontrolom – nešto što se prethodno nije moglo čuti.

    S tehničke strane, album je besprijekoran – zaista nisam u stanju navesti jednu primjedbu na ikoji stadij strukturiranja djela. Produkcija je bogata, raskošna, mišićava i sveobuhvatna; puna pomno proizvedenih detalja i neodoljivo uspješna u svojoj namjeri – tjeranje na ples. Jedan od većih komplimenata koji mogu dati jest da usprkos količini suradnika (pjesme znaju pripisivati više od deset autora, uključujući uzorke i interpolacije) na “Renaissance“ je osjetan kolektivan napor – raspon i složenost opravdavaju količinu stručnjaka prisutnih u izradi. Audio mixing također je odrađen bez ijedne poteškoće – svaki potez zvuka iznimno je čist i čujan te je ispunjen bojom. Bas linije osobito prožimaju cjelinu; neprestanu se izvijaju, krivudaju sve dok ne kreiraju željenu atmosferu i opčine slušatelja. Sav taj groove i ritam, progresija te promjene smjera čine nešto veoma posebno.

    Svih šesnaest pjesama dolazi s plesnog podija kojekakvog noćnog kluba, striptiza, spavaće sobe, a većina ih je prožeta ili vođena u potpunosti underground crnačkom poviješću. I na gotovo svakoj od njih, Beyoncé zvuči kao da dopire do novih ili uzvišenih, mističnih stadija intime; do ekstaze izazvane mnogobrojnim stanjima i oblicima (blaženstvo, napaljenost, strogoća). Time se može zaključiti kako bol ovdje nije bila nužna za stvaranje transcendencije. “Renaissance“ je umjesto toga prolongiran hvalospjev; parada sreće, umišljenosti, hedonizma, glamura, emocije i ekscesa. Album je deliričan, denotativan i jasan, ali nikad derivativan. Svi utjecaji iz dotične povijesti obrađeni su s konkretnom dozom pažnje i poštovanja, no opet s dovoljnom količinom ludosti potrebnom za stvaranjem nečeg bezvremenskog.

    Dance na “Reinessance“ usredotočen je na neposrednu sadašnjost, na trenutak; na sekunde koje otkucavaju tijekom čina oslobađanja usred plesa. Ono cvjeta zbog fluidnosti rabljenih interpolacija (poštovanju prethodnika) te unosa novog života u zvukove prošlosti radi stvaranja nečeg modernog. Koncept ovdje nije dramatičan ili preopterećujuć kao na “Lemonade“, ali ideja emancipacije od problema koji bi inače bili polazišta Beyoncé albuma impresivna je – osobito u ovakvoj formi. Prevlast stila nad sadržajem opravdana je svakom donesenom odlukom (strukturiranje djela, njegovi detalji i unekoliko opuštena narav) te ne predstavlja nedostatak cjelokupnog prikaza. Nadasve, odrješenje prekomjerne ozbiljnosti u korist snažnog estetskog manevra pogoduje originalnoj zamisli, konceptu. “Renaissance“ je radikalan zapis; novo poglavlje odveć bujne karijere značajne umjetnice. Teško je bilo zamisliti da će isto možda biti i najbolje dosad!

    Muziku podržava