Barok je itekako živ!

    2172

    Magdalena Kožena

    Ah! mio cor' Handel: Arias

    Datum izdanja: 14.08.2007.

    Izdavač: Deutsche Grammophon / Aquarius Records

    Žanr: Klasika

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Ah! Mio cor! Schernito sei!, Alcina
    2. Where shall I fly?, Hercules
    3. Pensieri, voi mi tormentate, Agrippina
    4. Cara speme, questo core tu comincia, Giulio Cesare in Egitto
    5. Oh! Had I Jubal’s lyre, Joshua
    6. Scherza infida in grembo al drudo, Ariodante
    7. O thou bright sun-With darkness deep, Theodora
    8. Destero dall’empia Dite, Amadigi di Gaula
    9. Ah! Stigie larve!-Gia latra Cerbero-Vaghe pupile, no, non piangete, no, Orlando
    10. Dopo notte, atra e funesta, Ariodante
    11. Lascia ch’io pianga mia cruda sorte, Rinaldo

    Uvijek se unaprijed veselim kad otvaram novi CD na kojem su snimljena djela iz baroknog razdoblja. Znatiželjna sam na koji način će izvođači prenijeti svu silinu emocija, strasti i oduševljenja u izvođenju, koji su posebno naglašeni u baroku. Bilo je tako i s ovim albumom vrlo cijenjene češke mezosopranistice Magdalene Kožene.

    Kao i obično, krenula sam od početka. “Ah! Mio cor! Schernito sei!“, arija Alcine iz istoimene opere: na samom početku Venecijanski barokni orkestar počinje svoju priču, laganim baroknim ritmom, da bi kasnije Magdalena zapjevala i pokazala dio svojih čari i vještina pjevanja baroka.

    Zašto je odlična? Jednostavno, stvara pravu atmosferu baroka besprijekornom tehnikom pjevanja i emocionalnim angažmanom.

    U ariji “Where Shall I Fly?” zbilja se doima kao neka luđakinja koja se dere na sugovornika i ružno pjeva. No to se tako samo doima, jer je to zapravo i bit te arije koju je ona prekrasno odrazila. Nevjerojatno je kako dikcijom, stavom i izrazom (iako je audiosnimka, mogu zamisliti izraz lica koji je potreban da se to otpjeva) lica uspijeva izraziti svu ljutnju i gorčinu potrebnu u ovoj ariji.

    Muziku podržava

    Kako je sama i rekla u bookletu, pokušavala je odabrati djela koja bi široko pokrivala paletu različitih uloga i emocija, djela koja te iznutra obuzmu: “Naravno, tu je puno briljantne glazbe u kojoj možeš pokazati svoju tehniku, ali to me zanima samo ako je opravdano emocijama. A ovdje je toliko duboke i emotivne glazbe”.

    Također, ustanovila je da u baroknoj glazbi voli koristiti svoj raspon glasa od alta do soprana da izrazi boje i osjećaje. Njen bogati mezosopran doista je idealan za prikaz barokne drame.

    Ponekad takvo pjevanje može zazvučati ružno. O njenom pjevanju puno govore i sljedeće riječi, koje se također nalaze u bookletu CD-a koji svaku ariju prati na nekoliko jezika. Rekla je: “Bilo je to kad sam započela raditi s dirigentom Marcom Minkowskim. Naučila sam da pjevati ružno može postati snažno. Rekao mi je: ‘Ako pjevaš riječ poput smrti ili mržnje, želim da zvučiš užasno.’ Barokna glazba nije sva u ljepoti, ponekad trebaš zvuk koji nije baš ljupki, ali puno više govori o tekstu, naročito o ludom stanju nekog glumca.”

    Upravo tako i zvuči cijeli CD. Iskazuje razna osjećaja: od ljutnje, bijesa, čežnje i ljubavi. U svakoj ariji postoje mjesta koje zbog napadnog izgovora teksta, ili ljepote glasa, ili zbog određenog deranja ili šapata oduzimaju dah.

    To je prava glazba baroka: činiti sve zbog atmosfere i iskazivanja pravih osjećaja. Iako nam to u današnjem svijetu, u kojemu se bojimo izraziti osjećaje i često sve radimo kroz ‘rukavice’, ponekad može zazvučati iskarikirano, upravo je u tome i ljepota baroknog izraza.

    Uživanje u raznim raspoloženjima albuma dovodi me do samog kraja na kojem se nalazi arija “Lascia ch’io pianga mia cruda sorte” iz opere Rinaldo. To je jedna od najvećih hit arija baroka, puno puta ispjevana. Prekrasna, mirna arija zapravo je plač. Doista tako i zvuči.

    Magdalena Kožená iza sebe ima već nekoliko albuma snimljenih za Archiv Produktion, dio velikog Deutsche Grammophona i svi zajedno potvrđuju je kao vodeću pjevačicu i izvođenju stare glazbe.

    Mislim da bi veliki Georg Friderich Handel bio vrlo zadovoljan ovom pjevačicom i njenom izvedbom. Također, Andrea Marcon, voditelj Venecijanskog baroknog orkestra vrlo je zaslužan za ovaj sjajni zvuk. Kao veliki stručnjak barokne glazbe i načina izvođenja, ansambl je doveo na sami vrh savršenog zvuka baroka.

    Ovaj album od početka do kraja oživljuje barok sa svom estetikom koju sa sobom donosi. Doista je prekrasno iskustvo vratiti se više od dvjesto godina unatrag i zamišljati kako je nekada bilo…

    Muziku podržava