3M – minimalizam, monotonija, meditativnost

    1237

    Kronos Quartet

    Henryk Górecki's String Quartet No. 3 ...Songs Are Sung

    Datum izdanja: 16.04.2007.

    Izdavač: Nonesuch / Dancing Bear

    Žanr: Klasika

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Adagio – Molto andante – Cantabile
    2. Largo, Cantabile
    3. Allegro, Sempre ben marcato
    4. Deciso – Espressivo ma ben tenuto
    5. Largo – Tranquillo

    Kronos Quartet započeo s djelovanjem 1978. godine u San Franciscu, a osnovao ga je violinist David Harrington. Specijaliziran je to sastav za izvođenje nove glazbe s dugom tradicijom naručivanja djela. Više od šest stotina skladano ih je baš za ovaj sastav, poznat po suradnjama s velikanima različitih žanrova, poput Astora Piazzole, Modern Jazz Quarteta, Toma Waitsa, Davida Bowiea, Bjork… Njihova glazba korištena je i za filmove “Requiem For A Dream”, “The Fountain”, “21 Grams”, “Heat” i “True Stories”.

    Treći gudački quartet Henryka Mikolaja Góreckog, Piesni Spiewaja …Songs Are Sung, Op.67, posvećen je upravo Kronos Quartetu, čija će se suosjećajna i angažirana izvedba svidjeti fanovima onog Góreckovog mističnijeg, minimalističnog stila.

    ‘Smrt’ i ‘smrtnost’ su teme protkane kroz cijelo djelo. Čak i podnaslov ‘…pjesme su pjevane’, dolazi od stiha poeme ruskog pjesnika Velimira Khlebnikovog, “Kad ljudi umru, pjevaju pjesme”. I ne samo to, Gorecki je četvrti stavak čak i označio kao morbido.

    Ovaj se quartet sastoji od pet stavaka i duži je od prethodnih. Dinamička igra između violina, viole i čela toliko je suptilna da je jako teško primijetiti čak i značajne promjene teksture, poput onih u pasažama trećeg i četvrtog stavka Folklorna tema početka, sumorna mirnoća drugog, granično ludilo trećeg s povremenim uranjanjem u romantičnu melodiju, plesna ritmičnost četvrtog koja nestaje u molitvenom mumljanju čine ciklus koji završava umirujućom meditacijom.

    Henryk Górecki’s String Quartet No. 3” u izvedbi Kronos Quarteta nije po svačijem ukusu, čak i ako je ljubitelj klasične glazbe. Njegova atmosfera, spora i ponavljajuća, razbijena je tek trećim stavkom – “Allegro, Sempre ben marcato“. Neznatne harmonijske promjene teško da unose dovoljnu količinu energije kako bi razbile monotoniju i meditativno ozračje ovog djela.

    Muziku podržava