Playkontrol, servis kojim su izvođači mogli u realnom vremenu pratiti rotaciju svojih pjesama na hrvatskim i regionalnim radijskim stanicama, ugašen je sa zadnjim danom listopada. To i ne bi bila neka vijest da nezavisna scena pritom nije izgubila jedini trag svojih pjesama na radijima, i da taj luksuz trenutno uživaju samo izvođači pod domaćim diskografskim kućama.

Putem PlayKontrola su sudionici nezavisne scene, odvojene od uobičajene glazbene mašinerije predvođene Zakom ili Massimom, također mogli pobliže pratiti svoju karijeru. Kod nezavisnih glazbenika se rotacije pjesama i spotova uglavnom broje na kapaljku, uzmemo li u obzir da je u financijskom smislu i dvadesetak puta dnevno – kapaljka. Ozbiljne ili čak poluozbiljne zarade ovdje nema, no poanta ovog dijela teksta nije kukanje nad situacijom na nezavisnoj sceni, već mogućnost provjere zamaha promocije nekog singla ili albuma koje glazbenik možebitno plasira na radio stanice ili televiziju. S pomoću navedenog servisa su i ‘mali’ vidjeli kako napreduju.

PlayKontrol, online servis za praćenje radijskog i televizijskog emitiranja glazbenih zapisa, 2012. godine lansirala je tvrtka “Informacija” . Napredni računalni algoritmi su u realnom vremenu, nakon što je pjesma zabilježena u eteru, informaciju o njenom puštanju dostavljali su na osobni profil korisnika. Izvještaj je bio transparentan te je sadržavao točno vrijeme izvođenja, kao i druge detalje. Ovaj servis je ljudima iz glazbenog svijeta ponudio sjajno rješenje za stvarno praćenje emitiranja, jer je do toga trenutka jedina alternativa bio ZAMP-ov ispis koji na kućne adrese dolazi dva puta godišnje. Bez puno pompe i objašnjenja, te gotovo nevidljivo, servis je 31. listopada ove godine prestao s radom.

Alternativa samo za neke
Muziku podržava

Od sličnih se rješenja pojavio 1played – servis koji se bazira na istom sistemu prepoznavanja i registriranja izvedbe, no on je namijenjen samo onim glazbenicima koji imaju odnos s nekom od diskografskih kuća u Hrvatskoj. Čitajući ovlaš neke Facebook rasprave glazbenika na ovu temu, primjetio sam dva tabora – jedne koji putem svojih diskografa imaju pristup 1played-u, i koji su naravno pod nekom od domaćih diskografskih kuća, te one koji nisu pod takvim ugovorom. Za ove potonje je gašenje PlayKontrola poprilično negativno odjeknulo. Ljudi su voljeli imati uvid u skladbe na kojima su radili, a koje nisu nužno službeno izdane, no imaju airplay. Nadalje, što je s domaćim alternativnim bendovima koji pjevaju na hrvatskom jeziku (začudo, ima i takvih), dakle automatski imaju šanse za više airplaya na nekoj od ovdašnjih radio stanica, no potpisali su primjerice za slovensku nezavisnu etiketu Moonlee Records?

Andrej Babić, izvršni tajnik HGU-a, a ujedno i vođa benda Markiz kaže: “Mislim da je uvijek dobro imati nekoliko opcija praćenja emitiranja singlova i svaki takav alat je dobrodošao. Posebno se to odnosi na autore/producente koji rade s većim brojem izvođača. Praćenjem putem PlayKontrola omogućena nam je jasnija slika gdje se pojedina pjesma emitira, a gdje bi trebalo obaviti neki dodatni kontakt s glazbenim urednicima i promovirati pjesmu. U eteru je svakodnevno velik broj novih pjesama i urednicima je zaista teško pratiti sve što im glazbenici pošalju, pa im ponekad vjerojatno promakne neki kvalitetan singl. Jedan sustav kontrole poput PlayKontrol-a je idealan u takvim situacijama.”

Andrej Babić (lijevo) i Antonino Šimić (desno, foto: Toni Mijač)

Prema pričama, sve organizacije u ovoj domeni imaju problem s brojanjem izvedbi. Događa se i da ih nešto manje razvikani HUZIP (Udruga za zaštitu izvođačkih prava) pobroji više nego ZAMP! ZAMP je, iako realno gledajući dobro organiziran, godinama prozivan zbog netransparentnosti poslovanja te samog brojanja i bodovanja izvedbi. Kod hrvatske je javnosti nesretni ZAMP uvijek bio jedan od žrtvenih janjaca. Tu se jamačno ‘krade’, i za sve je kriv Josipović – iako konkretnih dokaza koji bi ozbiljnije kompromitirali organizaciju i dalje nema.

Antonino Šimić, glazbenik i glazbeni producent s nostalgijom progovara o sada već ugašenom servisu: “PlayKontrol sam koristio od samog početka. Kao server mi se jako sviđa, iako je imao mana i povremenih grešaka. Kao glazbeniku, producentu i nezavisnom izdavaču izvještaji od PlayKontrola bi mi uljepšali jutro i motivirali za daljnji rad. Uskoro prelazim na drugi server pa se nadam da će kava imati isti okus.” Šimić je u nastavku potvrdio kako je svjestan da je 1played rezerviran samo za izdavače i njihove glazbenike, te naposlijetku ponudio nešto mračniji zaključak: “Mislim da je PlayKontrol ugašen da se ‘ubiju’ wannabe PR-ovci.”

Navodno su u pregovorima sa ZAMP-om bili i PlayKontrol i 1played, no do suradnje nije došlo, što bi značilo da postoji očiti problem u nalaženju poslovog modela koji bi odgovarao svim stranama. Moderno tržište je slobodno, i možda iza gašenja PlayKontrola ne stoji kontroverzan ili mističan razlog. Možda je PlayKontrol jednostavno bio neisplativ i pao pod nemilost negativnih financijskih bilanci? A možda je pozadina svega i dopis Hrvatske Diskografske Udruge koja 12. listopada 2016. godine od PlayKontrola zahtijeva da iz sustava ukloni digitalne otiske fonograma (skladbi) koji su u vlasništvu najvećih domaćih diskografskih kuća (Croatia Records, Menart, Dallas, Dancing Bear, Aquarius, Hit Records te Scardona).

Nekoliko neodgovorenih pitanja

Kontaktirali smo tvorca PlayKontrola Daniela Mošmondora, no i dalje čekamo odgovore na ova pitanja: Zašto gašenje servisa? Kakve je sve vrste zapisa PlayKontrol registrirao (na primjer, predizborne spotove)? Koju je poziciju Playkontrol imao naspram ZAMP-a, odnosno što je njegovo postojanje značilo za ZAMP? Koliko je korisnika u Hrvatskoj bilo pretplaćeno na ovaj servis? Nakon svega, smatrate li kako bi software poput Playkontrola mogao u potpunosti zamijeniti ZAMP te veliku većinu usluga koje ZAMP i njegovi zaposlenici pružaju?

Nakon svega nabrojanog, trebaju li se oni ranije spomenuti ‘mali’ izvođači okaniti brojanja simboličnih iznosa od javnog emitiranja, te se gotovo u potpunosti okrenuti koncertima i eventualnoj tamošnjoj zaradi? Zašto ZAMP i HUZIP, organizacije u javnoj domeni, ne nađu način kako da svojim korisnicima daju uslugu koju je nudio PlayKontrol, i koju sada samo odabranima nudi 1played? Sve govori tome u prilog! Dapače, ne postoji argument koji bi bilo koga uvjerio u nemogućnost integriranja neke inačice PlayKontrola ili 1played-a u inače vrlo uredan, funkcionalan i ažuran online osobni profil svakog korisnika ZAMP-a.

Muziku podržava
Stisni