Tram 11: “Sve što je kvalitetno napravljeno – traje”

4822

Kod dobro poznate džamije, na istom onom mjestu na kojem su ‘rođeni’ Velikani, nalazili su se Target i General Woo.

Bilo je to, s obzirom na samu simboliku, zanimljivo mjesto za odraditi
razgovor s Tram 11, Velikanima koji su ostavili jedan od najznačajnijih
tragova u povijesti hrvatskog hip-hopa.U kratkom časkanju prije formalnog paljenja diktafona, prošle srijede, Tramovci pričaju kako moraju i na Radio 101, mjesto s kojeg je tijekom demonstracija zbog pokušaja gašenja tog istog radija 1996. odjeknula “One o One” Blackouta na kojoj se, između ostalih, nalazio i General Woo.

Povratak Tram 11 na scenu i njihov veliki koncert u Domu sportova digao je mnogo prašine, naročito među ljubiteljima jedne hip-hop institucije čija je želja, napokon, ispunjena. Bio je to i više nego dovoljan razlog za razgovor sa starim gosparima o njihovoj karijeri i velikom povratku.Kako su jedan i jedan ponovno postali 11?
Target: Pošto smo bili u ovoj stanci od 2003. i kad smo bili nastupali par puta zajedno na Woovim nastupima, odlučili smo napraviti veći korak i udružiti snage ponovno u jedan projekt koji će nastaviti tradiciju Tram 11, da to bude kako je bilo prije.
Woo: Drago nam je jer smo i mi dužni taj jedan koncert našoj publici.

Zbog čega je u prošlosti do razjedinjavanja “Jednog”? Sad svjedočimo vašem velikom povratku, nevjerojatnoj reakciji fanova i nameće se pitanje je li se trebala dogoditi pauza s obzirom da je s vašim odlaskom čak došlo i do potopa scene?
Woo: Došlo je do zamora materijala, nismo se slagali kad smo išli raditi album. Možda je ovako i trebalo, kad gledam iz ove pozicije, nego da smo išli raditi na silu. Time bi se izgubila kvaliteta kojom smo radili. Na kraju je sve ispalo super i pozitivno.Je li vam za okupljanje vjetar u leđa dao prošlogodišnji koncert u Tvornici na kojem ste odrepali “Velikane” i “Kaj ima lima”?
Target: Bio je to veliki poticaj jer smo vidjeli da je veliki broj ljudi na Woovom koncertu prihvatio Tram 11 kao da su ponovno zajedno.
Woo: Reakcije su bile odlične i to je bilo ludilo po internetima. Nakon toga smo odlučili još jednom nastupiti. Što se tiče početaka, u nedavnoj kolumni o Tram 11, kao što sam spomenuo, nakon vašeg pada praktički je došlo do potopa hip-hop scene. Kako sada s ovim odmakom gledate na to? Zašto je hip-hop u tim trenucima bio sve slabije prisutan široj publici?
Woo: Najvjerojatnije smo najjači što se toga tiče i vidiš to i sada po svemu što se događa. Koliko je to bilo bolno za nas, bilo je to bolno i za cijelu scenu. S nama se izgubio netko tko je bio u mainstream medijima i bio prihvaćen u njima. Jednostavno se hip-hop počeo gubiti iz medija.Kako danas gledate na to zlatno doba scene kad je hip-hop buknuo ’90-ih? S probijanjem Tram 11 čulo se i za Young Lordze, Elemental, Stupnog, aktualna je bila i Prva Petorka koju ste stvorili unutar Blackouta.
Woo: Bili smo najproduktivniji. Svi su bili produktivni, a nas dva smo bili najvjerojatnije najproduktivniji i agilniji u tome što smo radili. Izbili su “Velikani” van i to je povuklo nas i sve oko nas.

Tada nije postojao beef, koliko se potenciralo na Facebook eventu, između hip-hop scena u Hrvatskoj?
Woo: Svi smo frendovi. U ono doba smo se podržavali i družili se tako da sam i dan danas dobar s masu ljudi.
Target: Mi smo iz razdoblja gdje je hip-hop unity postojao.
Woo: Slažem se. Sad više ljudi gledaju na sebe, zato i dolazi do beefova i svađa. Prije se nije gledalo tako – bilo je radi, koliko napraviš napraviš, tu smo svi, pogurat ćemo se i nešto će se dogoditi.

Na vašim trakama radili su Koolade, Baby Dooks i Dash. Čije ste pjesme najviše voljeli semplirati?
Target: Arsen Dedić.
Woo: Arsen da.
Target: Pogotovo na “Vrućini gradskog asfalta”. Dobre smo stvari uzeli i napravili smo neki ritmički koncept toga svega, da to ima potpuno novi smisao.
Woo: Napravili smo novu muziku iz njegovih sampelova. Ma pokojni Arsen je bio super, davao je podršku.

Muziku podržava

Kako gledate na scenu danas? Prije, kada se pogleda, samplirao se funk, rock, jazz i na temelju toga su se radile hip-hop matre, a današnja new school scena često ima generične i hladne matre.
Woo: A gle ja više slušam ove koji rade na stari način, koji ne koriste te elektronske soundove i ne znam šta. Više to i slušam i tako radimo mjuzu u principu. Mislim, meni to je plastično i hladno ali čuj, hip-hop se razvio u lepezu stilova. Nekad su se, što ti kažeš, znala neka, mislim pravila – nećemo stavljati zabrane – znala su se pravila i kako se mjuza radila. Danas kupiš s tim programima milijardu sampleova, a to je 90 posto plastika.
Target: Meni je zvuk koji volim nekakav onaj Ja Rule, Jay-Z i Outkast. To je zvuk koji ima funka u sebi malo, a opet je ritmički inovativan. Preferiram da Tram 11 i muzika koju ja radim bude na jednom takvom nivou. Kod nas je opskurno gledati na te stvari jer kod nas ljudi više rade podloge, a ne instrumentalnu glazbu.
Woo: Zato kad radimo s nekim ili kad ja radim, sjedne se i priča se. Najgori princip rada je da ti netko nešto da. Bolja je kemija kad sjednemo i kažemo šta mislimo, što hoćemo. To je puno prirodnije.

Kojih 5 pjesama najbolje utjelovljuju Tram 11?
Target: Singlove smo pogodili jer smo ih radili kako treba. Pa evo, mislim da se radi o pjesmama “Jedno”, “Kaj ima lima”, “Malu na stranu”, “Velikani” i “Vrućina gradskog asfalta”.

Jedna stvar koju ćete napraviti je i dokumentarac o Tram 11. O čemu će se konkretno raditi?
Woo: To će biti neka naša glazbena priča i koliko je to imalo utjecaja na društvo i ljude i sve što smo napravili, koji to trag ostavlja i šta znači. To će biti o nama kao bendu i trajat će kao i pravi dokumentarci, negdje sat i pol.
Target: Sat vremena Tram 11.
Woo: Nisu MTV fore, nego pravi dokumentarac.

Kako gledate na dokumentarce o hrvatskom hip-hopu, poput “Hip hop priča iz Hrvatske” i “Stani na put”? Jesu li oni dobro dočarali povijest i stanje hip hop scene?
Target: Po meni nisu. Kad gledaš cijelu scenu moraš gledati old school igrače od Renmena, Electric teama, Diffoa, Ugly leaderse. Pa Rijeka je prvi grad u Hrvatskoj koja je imala prvu hip-hop ploču, prva rap grupa ženska je bila u Rijeci. Mora se njih spomenuti.
Woo: Hip-hop priča iz Hrvatske je taj old school super napravila. A “Stani na put” je o Blackoutu, Bassivityu i FMJamu.

Kad smo kod dokumentiranja, Woo ti pišeš knjigu?
Woo: To sam počeo ali ništa od toga još. Imam nešto napisano ali u principu ta će knjiga biti vezana za moju neku briju što se tiče mjuze.

Hoće li se ona nastavljat na Targetovu “Sve je to hip hop”? I Targete što se tiče tvoje knjige, čega si se sve dotakao u njoj s obzirom da si bio važan pokretač tadašnje hip-hop scene?

Woo: Nisam to radio kao nastavak njegove ali ne znam, počeo sam pisat, imam to doma ali nisam nikad završio. Budem jednog dana
Target: Kad govorimo o knjizi “Sve je to hip hop”, to su spisi pošto sama knjiga nije objavljena. Ja sam tu možda više produktivniji faktor toga svega pa zato moje ime kola po tom svemu. Zastupljeni su svi u njoj i napisano je dosta toga baš o ljudima koji su u toj nekakvoj renesansi sudjelovali.

U kakvim ste danas odnosima sa svim tim ljudima? Konkretno Prvom Petrokom?
Target: Nismo totalno u kontaktu. Woo i ja se ponovno počinjemo družiti i raditi dalje, ovi ostali su svatko na svojoj strani.
Woo: Bahattee radi čokolade, Stupni nije u mjuzi. Nered i Vocas su isto bili u petorci, a oni isto nisu u mjuzi.
Target: Odrasli su svi i otišli svatko na svoju stranu.

Kod Tram 11 je uvijek postojala ta crta društvenog angažmana i seciranja svakodnevice i društva. Kako danas gledate na socijalnu angažiranost u pjesmama? Zamara li ona više ljude i koliko se danas isplati raditi angažiranu glazbu?
Woo: Nijedna priča nije zamorna ako je dobro ispričaš tako je i s temama u hip-hopu. Ako nešto ispričaš na originalan i svjež način to će biti super stvar. Ne može se procjeniti čega su se ljudi zasitili, što hoće, šta neće. Bitno je da si kvalitetan i da im daš nešto što se oni ne bi mogli sjeti za sedam života. Možeš pričat onda o bilo čemu, ljubavi, politici ili ružioni. Sve su to aktualne teme i dan danas, a sve što je kvalitetno napravljeno – traje.

Ili se situacije kod nas ne mjenjaju.
Woo: Ma sve. To su životne priče u kojima se mogu prepoznati ljudi. Nismo podilazili nikome, mi smo pričali iskreno i bili smo ispred vremena po godinama, razmišljanjima i svemu. Ljudi se prepoznaju u tome. Kad pogledaš i sam presijek hip-hop grupa i MC-a i teme, to je lepeza svega. Bitno je samo da si dobar i kvalitetan i da daš šta treba. Mislim da sa nama neće biti problema u kojem god smjeru krećemo, a mi ćemo uvijek biti u smjeru u kojem smo uvijek i bili.

Imate li neke nove favorite na domaćoj hip-hop sceni? Mnogi od njih prođu i ispod radara kod nas.
Woo: Puno je njih ispod radara. Kad smo bili u mainstreamu, tko je poslije dospio do njega? Edo, Shorty nešto kratko, Kandžija se trudi. Od ovih novih imena meni je favorit Pendrek, ok što je moj, ali ima dobrih mladih imena i rap i trap grupa.
Target: High Five, Kuku$ Klan, Gamacid radi ok, Tibor je isto kvalitetan.

Kada pogledamo iz neke vaše perspektive, koliko se hip-hop scena podržava danas? Ima puno dobrih imena, ali djeluje kao da se scene drže za sebe?
Woo: Ne znam da je to baš tako. U Zagrebu tko god dođe i ima koncert to je puno. Imaš grupu Oni koji imaju svoje likove, a gdje god dođu 200 ljudi dođe u njihovim majicama, svi isti kao Stan i Eminem. Ima svega. Da ima animoziteta? Toga baš i nema. To su čarke na osobnim razinama između.

Imaju li Tramovci tremu pred nastup?

Woo: Uvijek se trema ima. Tko nema tremu, onda ne znam. To moraš imat samo zbog svega jer se brineš da sve bude super. U Tvornici smo pokazali na dvije pjesme šta znamo, ali izveli smo ih milijun puta i trebamo se vratiti njima kroz probe.

Vježbate li tekstove?
Target: Vježbamo tekstove.
Woo: Da, vježbamo, doma ponavljamo da na probama budemo spremni. Znamo 7-8 pjesama koje solo izvodimo na nastupima, ali ima 20-ak koje moramo izvježbat i ponoviti.

Hoće biti iznenađenja na koncertu i gostovanja?

Woo: Još nismo objavili neke goste, nismo ih sve kontkatirali. Ako bude iznenađenja to će biti iznenađenje. To vam nećemo reći prije.

Muziku podržava
Stisni