Nakon više od pet godina stigao je i drugi album labinskih do-it-yourself filozofa zbog čega postoji realna šansa da ste ih zaboravili, što ne znači da će i ostati u zaboravu onih koji su ih slušali, ili da neće stići do novih ušiju, i oduševiti ih jednako kao i indie publiku nakon prvog albuma.
The Orange Strips indie su u svakom smislu te riječi. Novi album, “Deadlines“, koji naravno možete besplatno preuzeti, u potpunosti je djelo njih samih, osim naslovnice i masteringa.
Od svojih početaka sviraju van granica Lijepe naše, a 22. veljače ih možete čuti u zagrebačkom Klubu gdje će promovirati novi album. Bore li se s vjetrečnjačama otkrivaju nam Valdet, Borjan i Goran.
Nastupali ste u Britaniji, Belgiji, Srbiji, Škotskoj…
Valdet: Čitao sam jedan intervju s nekim talijanskim indie bendom, čiji je frontmen dosta jasno objasnio cijelu situaciju s koncertima. Rekao je: “Ako si spreman svirati za 100$, možeš svirati praktički svugdje“. Možemo tako i mi. Može ih još puno. Prije nego smo proputovali sva mjesta koja jesmo, bili smo spremniji na jedenje onih stvari nego šta smo to sada. U većini slučajeva udaljen si od potvrde koncerta bilo gdje u Europi i šire samo jedan email. I sve troškove koji nakon toga slijede. Činjenica da ti za razliku od nekog xy benda s kojim neku večer dijeliš stage, dolaziš iz mjesta udaljenog 2000 km ne znači gotovo ništa. Nažalost, baš si u tom dijelu ravnopravan s bilo kojim bendom na svijetu. Dobit ćeš isto kao i neko tko je prošao tri stanice podzemnom. Isto će reći 99% bendova, bilo da su iz Finske ili Bugarske. To je jedna strana. Druga je da ćeš sve to pamtiti cijeli život. Ja sam, naravno, poklonik ove druge strane priče i većinom me briga za ovu prvu, ako je u granicama razuma. Ideš sam s gitarom, to je malo lakše. Cijeli bend s opremom… malo teže.
Planirate li novu turneju van Hrvatske?
Borjan: Sada će dušebrižnici odmah skočiti potaknuti naznakama pretencioznosti, ali baš me briga (smijeh). Jedini je ispravan odgovor da smo mi stalno na turneji van Hrvatske, jer su ti međunarodni nastupi nekako postali svakodnevica benda, nema nikakve velike razlike sviramo li u Ptuju, Zagrebu, Veroni, Splitu, Grazu, Londonu ili Puli – sve su to koncerti u gradovima koji su par stotina kilometara udaljeni od našega, s publikom koja sluša indie rock koji se – neka vam bude – pjeva na engleskom!
Ponosi li se Labin napokon vama ili je i dalje ravnodušan? Koja je muzika najviše zastupljena u Labinu, ima li mjesta za nekog potpuno drugačijeg kao što ste vi? I u Istri općenito.
Valdet: (ostalima) Zašto ja moram odgovoriti na ovo pitanje (smijeh)? Napravili smo dosta, mislim. Više nego bi nam bilo tko bio prorekao prije 12 godina. Ponosi li se Labin nama? Nemam pojma. Ako su anonimni komentari na lokalnim portalima mjerilo, onda smo većinom sranje, kao i lokalni sportaši, humanitarne akcije, turizam, političari, aktivisti, you name it.
U Labinu je trenutno, usudim se reći, scena najluđa u povijesti grada. U stvari, ne znam je li, osim riječke, bilo gdje u tim krajevima jača. Ne pretjerujem. A Istra je kao Istra za bendove jedan mali wasteland. Volim kad me bendovi iz drugih krajeva zovu jer žele spojiti nekoliko koncerata po Istri. Kažem im neka mi jave ako otkriju kako. I za koga.
Goran: U razdoblju od kraja 2013. pa do sredine 2014, labinski bendovi uključujući Stripse izdali su li će izdati više od 5 autorskih albuma. Mezcal Moon, Loell Duinn, We Stand United, Pridjevi, itd. Živo je kod nas u Labinu, ponosni smo što smo dio jake lokalne scene.
Prošle godine bili ste headlineri prvog istarskog indie festivala Indirekt…
Borjan: Indirekt je jedna šira priča, s ekipom koja ga je pokrenula postali smo super prijatelji, a sam je festival prerastao neveliki Umag, tako da smo gostovanje Indirekta održali ove jeseni u Labinu, a planiramo ga širiti skupa s organizatorima na Rijeku, Pulu, možda dogodine i Zagreb, Split… Na dva ‘mala’ Indirekta uz nas su nastupili sjajni indie izvođači poput Baden Badena, Lolite, Droida i neponovljivog Vlade Kuzmana, a ima još hrpa bendova, i to ne samo hrvatskih, koje su kontaktirali pokretači iz Umaga i mi koji smo se pokretu pridružili, tako da sam uvjeren da se ‘iza brda’ (ovaj put iza Učke) sprema nešto veće od simpatičnog ljetnog indie festivalčića. Sada tu ulazi i priča o OSA Media zajednici, ali o tome nekom drugom (nadam se skorom) prilikom…
Koji su vam najveći utjecaji? Valdet, vidjela sam da je tebi Bon Iver...
Ne znam otkuda to, ali istina je. Među ostalima i Bon Iver. Najprije ga nisam mogao čuti, kasnije jesam. Mrzim sebe šta moram izgovoriti takvu floskulu, ali svako je od nas u svom filmu šta se utjecaja tiče. Od noisea i death metala, preko cijele povijesti popa i rocka, do neke muzike koju sluša naš bubnjar. Pretpostavljam da je tako u velikom broju bendova. Bendovi su kao mlin, ubacuješ svašta, pa šta izađe.
Kako komentirate ostalu indie scenu?
Borjan: Velika je želja i nastojanje okupiti svu hrvatsku indie ekipu u jednu kvalitetnu, snažnu i međunarodno zanimljivu scenu. Mi smo za, još su neki bendovi za, ostali izvođači to znaju i svojom će reakcijom iskazati i vlastito mišljenje o cijeloj priči. Svakako je ovo vrijeme koje smo kao bend koji je godinama bio usamljen na hrvastkoj indie sceni jedva dočekali i naravno da nam je drago da se neki vrag oko tog nama jako dragog i bitnog (a drugima izgleda nesretnog) indie rocka konačno pokrenuo.
Gorane, ti si urednik na radiju Labin… Kako iz uredničke pozicije komentiraš glazbene urednike na radijima? Puštaju li vas na ostalim radio postajama?
Radio je kao i svaki drugi medij u konačnici biznis. O izboru glazbe na radijima možemo trenutno u Hrvatskoj ugrubo govoriti o formatiranim radijskim stanicama i mrežama (programski i glazbeno), radijima HRT-a, te ostalim privatnim županijskim i lokalnim radijima koji nisu formatirani ili dio formatiranih radijskih mreža (još?). Sviđao se meni formatirani radijski program ili ne, odluka o takvom programu i izboru glazbe ostaje na vlasnicima i programskim direktorima takvih radija. Ako su oni trenutno s formatiranjem programa i te glazbene rotacije na cca 600 pjesma povećali slušanost i profit svojim medijima, tko smo mi da govorimo drugačije? Takav format očito prolazi na nacionalnom i zagrebačkom tržištu, no na lokalnoj i regionalnoj razini takva vrsta formata pada u vodu (primjer Totalnog FM-a). Nije mi jasno zašto su svi koji su krenuli s formatiranjem udarili u isti mlin. Nekako sada svi zuče isto.
Činjenica je da su definitivno otežali (onemogućili) autorskim bendovima bilo kakvu značajniju rotaciju! Mladi autorski bend na svom putu prema širokom slušateljstvu na nacionalnoj razini jedini spas ima u HR radiju koji vrti manje i ne toliko afirmirane bendove i dobro da ih imamo. Isto vrijedi i za dio malih lokalnih stanica.
Drugo je pitanje koliko od preko 160 komercijalnih/privatnih radijskih stanica u Hrvatskoj može opstati na našem slabašnom tržištu od 4 i pol milijuna ljudi, tj. može li tržište osigurati rad svima? Mi u Labinu imamo lokalni radio s lokalnim pričama, a istovremeno smišljamo načine kako se oduprijeti naprednoj, skupoj i dobro promišljenoj programskoj slici koju nude radio postaje umrežene u jake komercijalne nacionalne mreže. Smatram da trenutni profil formatiranih radija nije jedini put, ali da će opstati ona ekipa, bilo na lokalnom ili nacionalnom radiju, koja uspije svoju strast i ljubav prema radiju usmjeriti prema slušatelju. Svi smo mi na radiju tu zbog slušatelja, a ne obrnuto! Ne mogu to dovoljno naglasiti!
Koji sadržaj slušatelj želi čuti? Zašto sluša nas ili nekoga drugog? Izgleda da radio u Hrvatskoj prolazi kroz jedan tip katarze koja će potrajati neko vrijeme. Nadam se da će to izroditi određenu kvalitetu i standard na razini naše struke (realnost je da je kvaliteta upitna, svaka čast izuzecima) te da će na kraju ipak preživjeti ona bit radija, a to je lokalni radio s lokalnom informacijom. Bez obzira na sve, siguran sam da će radio ostati živ. Smrt mu se nagovješta već 70 godina. Radio je ipak više od pričanja i glazbe, ali iza svega mora stajati ozbiljan rad, ljubav i talent! Isto vrijedi za Stripse, i mi imamo priču i svoju glazbu, ‘dobar radio’ je prepoznaje i svira!
Valdet: Razumijem da je to biznis, ali isto tako mi je to najveće smeće. Mislim, koliko puta na dan mi možeš pustiti Avicii-ja? Ako slušam radio, slušam ga zato jer očekujem da mi netko čiji je to posao pusti nešto do čega možda ne bi došao sam, ne da me ubije jednom pjesmom toliko da je počnem pjevušiti čak i kad mi je od nje zlo. Da ne govorim o konstantnim najavama i spremanjem za vikend od ponedjeljka do petka i onda isto to za radni tjedan već od… hm… petka.
Kako je došlo do suradnje s KLFM-om iz Splita?
Borjan: KLFM je jedan od najsvjetlijih primjera na cijelom Balkanskom horizontu plemenite ideje koja je čistim entuzijazmom nekolicine pametnih, naslušanih i sposobnih ljudi prerasla u jedan izrazito kvalitetan proizvod i, usudio bih se reći, jedan od najboljih radija u Hrvatskoj. I to (pazi ovo!) u potpunosti na volonterskoj bazi i gotovo bez ijedne uložene kune! Ekipa je to koja već gotovo dvije godine bez plaće, u svoje slobodno vrijeme uređuje kvalitetan, zanimljiv i smislen 24-satni radijski program. Logičan bi slijed bio da se luđaci koji funkcioniraju na sličan način u svom fahu poput The Orange Stripsa povežu s takvim medijem i tom ekipom, a neka osobna poznanstva dijela ekipe samo su ubrzala taj proces. Danas, gdje je KLFM tu su i Stripsi, gdje su Stripsi tu je i KLFM. Uskoro se nadamo da će ista priča biti s Indirektom i umaškim indie bendom, OSA mediom i još nekoliko dobrih priča i kvalitetnih projekata.
Borite li se s vjetrenjačama na kraju ili ne?
Valdet: Ne znam šta odgovoriti na to pitanje. Ako se i borimo, rat još traje. Nije da imamo puno izbora.