Steven Machat: “Glazbenici ne smiju sjediti i čekati da im netko pomogne, jer neće”

Leonora Bedić
1924

Nedavno je u Zagrebu održano predavanje Stevena Machata, uglednog glazbenog promotora, odvjetnika i menadžera brojnih poznatih glazbenika.

Samo neki od njih su Leonard Cohen, Genesis, Ozzy Osbourne, Peter Gabriel, Phil Collins, Electric Light Orchestra, Bobby Brown…Osim što je iznimno značajan za glazbenu industriju, Steven je sudjelovao i u raznim projektima vezanim za kazalište i filmsku industriju, a također je i producirao dokumentarac ”Bird on a Wire” o turneji Leonarda Cohena, redatelja Tonya Palmera. Napisao je i četiri knjige, od kojih je potrebno izdvojiti ”Gods, Gangsters And Honour” u kojoj se bazirao na raznim zabludama i problemima u showbiznisu.Ovom prilikom smo se dotakli tema povezanih s glazbenom industrijom, mladim glazbenicima te suradnjama s brojnim klijentima, a također nam je pričao i o svome ocu Martyu Machatu i onome što je doživio s Leonardom Cohenom. Osim toga, dotakli smo se i teme politike. Naime, Steven je nezavisni kandidat za senatora američke savezne države Floride.

Između ostalog, zanimljivo je i to da je Steven dan nakon održanog predavanja u HDS-u potpisao ugovor o suradnji sa zagrebačkim bendom The Answer, što je ujedno i jedan od razloga zbog čega je došao u Zagreb…
Glavni razlog zašto sam ovdje je puno veći, nije samo zbog The Answer. Želim biti američki senator. Proputovao sam cijeli svijet, i tvoja zemlja je jako važna. Vi ste vrata kroz koja moram proći, kako bih postigao svoj cilj. Zaista želim znati više o Hrvatima. Bend The Answer, što se mene tiče, može biti iz Nashvillea u Tennesseeju, ili iz Moskve. Oni imaju muziku koju svijet želi čuti. Došao sam ovdje družiti se s njima, ali također i upoznati Vladu, upoznati vaše ljude i naučiti nešto više.

Muziku podržava

Što biste savjetovali mladim glazbenicima koji se nastoje probiti na glazbenu scenu i biti uspješni? Na predavanju ste spomenuli da ne bi trebali potpisivati ugovore s velikim izdavačkim kućama…
Radije nego da čekaju na puste snove? Jer pusti snovi se nekada ostvare. Trebaju se nadići i izgraditi sami sebe za svoje vlastito tržište. Trebaju otkriti koja glazba funkcionira, a koja ne. Trebaju si odgovoriti na pitanje tko i što žele biti. Ne ono što misle da mogu biti, nego ono što su sposobni postati. I jedini način da u tome uspiju je da krenu na tu utrku. Ja sam bio maratonac. Vjerojatno sam mogao prestići bilo koga na kraju utrke, ali ih nisam zbog toga započinjao. Koristio sam to kao referencu, jer moraš znati tko si. Nećeš znati kako otrčati utrku, dok to ne napraviš. Glazbenici koji žele biti u bendu moraju se upustiti u to. Moraju shvatiti pjesme, shvatiti koji akordi dotiču ljudska srca i potom otvoriti svoje umove. Nemojte sjediti i čekati da vam netko pomogne, jer neće.

U knjizi ”Gods, Gangsters And Honour” pišete o problemima i prividima u glazbenoj industriji. Koji su danas najveći problem?

Glavni problemi u muzici su prisutni svugdje. Imaš društvo koje je bazirano na dugovima. Zabrinut si oko toga što da radiš kako bi bankaru otplatio kamate. Odakle su došli do novca? To nije njihov novac. Neka idiotska Vlada i mi ljudi iz cijeloga svijeta smo dopustili da to preuzmu. Tiskaju novac, a ti im duguješ svoj život. To mora prestati. Moramo kreirati zajednicu baziranu na ljubavi i potpori. A glazbena industrija je stvorena da odgovori na to, a ne da kreira. Na takav način funkcionira. Imao sam bendove koji su prodali 30 milijuna kopija kada sam bio mlad, trebali bi prodavati 50 milijuna sada. Vjerujem u to.

Koje su najznačajnije pogreške koje glazbenici rade?
Odustaju. Ne slijede svoje srce. Odustaju, povuku se. Naprimjer “96 Tears” i Question Mark & the Mysterians. Nikada nisu napravili nastavak, tako da ne znam odgovor. Bendovi ne bi trebali odustajati.

Radili ste s mnoštvom poznatih izvođača, ali za koga se ispostavilo da vam je bio najdraži klijent?

Svi su bili. Bez obzira na probleme koje sam imao s nekima od njih, ili nisam imao, svi su me naučili nečemu. Život je učitelj, bili smo partneri u životu i naučili su me nešto. Zaista sam polaskan što sam imao čast provesti vrijeme s njima i nešto naučiti. U ovom stadiju svoga života želim prepustiti svoje znanje drugima i to zovem svjesnost. Svjestan sam. Mogu pogledati u tvoje oči i vidjeti tko si. Zaista mogu. Ti si radoznala i želiš znati. Želiš podijeliti to što si naučila s drugima kako bi im mogla pomoći da postanu još više svjesni. I to je jako lijepo.

Što nam možete reći o Ozzyu Osbourneu?
Ozzy Osbourne je jako sretna osoba. Imao je glas, i kada smo radili na njegovoj muzici, u igri je bio bend Blizzard Of Ozz. Imali su dva izvrsna albuma. Ne znam jesu li od tada napravili još koji, ali on je poseban karakter. Sharon je napravila jako dobar posao, koristila ga je kao svog ‘magarca’, držala ga je ‘na cesti’ i tako održavala živim.

Ali ipak, Ozzy je definitivno upečatljiv po ogromnoj karizmi…
Ima ogromnu karizmu, ali je bila kreirana kroz glazbu. Da nije imao ta prva dva albuma, ne bi bilo više Ozzya. Bio bi samo neki odgovor u nastavku pitanja o prvim pjesmama Black Sabbatha. Izbačen je iz Black Sabbatha 1979., bio sam tamo.

Koja je bila originalna namjera dokumentarca o Leonardu Cohenu, “Bird on a Wire”?
Leonard Cohen je bio najbolji prijatelj moga oca, ali zapravo to baš i nije bio. On je iskoristio moga oca i kada je moj otac umirao, Leonard se uspaničio, mislio je da će ljubavnica moga oca ukrasti njegov novac. Uspaničio se, uzeo osobnu tajnicu moga oca i pobjegao zajedno sa svim knjigama i pločama, bez da nam je isplatio novac. Živio je u stanju paranoje u kojemu je mislio da ga je moj otac opelješio. Moj otac ga je volio, nikada mu to ne bi napravio. Kada sam napisao svoju knjigu, sjećam se da je postojala pjesma “When I Need You” koja je bila kopirana po njegovoj pjesmi “Famous Blue Raincoat”. To je jedina parnica koju sam dobio zajedno sa svojim ocem. Leonard je ukrao naš primjerak te parnice.

Nakon toga sam odlučio potražiti svoj primjerak nazad i otišao sam vidjeti Leonarda, koji mi je nevino rekao da je film izgorio. Nije, on ga je imao. I onda kad mi ga je vratio kao dio naše nagodbe, dao mi je snimku, nije mi dao film. Na to sam pomislio “Ne, nije moguće da mi radiš ovo“. Ono što se dogodilo je da je Leonard izbrisao prošlost moga oca. Da nije bilo moga oca, Leonard ne bi bio ono što je sada. Tako da, igrao se s pogrešnom osobom. Nastojao sam vratiti ugled svoga oca, jer iako nije fizički ovdje, on je duhovno prisutan. Nakon toga sam potražio redatelja koji je napravio originalan film. Imali smo zvuk iz originalnog filma i Tony Palmer ga je složio, a ja sam ga ponovno objavio. I to je “Bird On A Wire”, pokrenut 1972. od Martya Machata i završen 39 godina kasnije od strane Stevena Machata, njegovog sina. Mislio sam da bi bilo lijepo učiniti to za svoga oca. Evo upravo sada puštaju Electric Light Orchestra, jako je smiješno.

Da, primjetila sam baš. Slučajnost ili ne? (smijeh)
Ovo im je bio posljednji veliki hit.

A kakve su bile Leonardove reakcije kada je pogledao film?
(smijeh) Nije mogao vjerovati da sam to uspio napraviti. Ali Leonard me poznavao i zapravo on mi se sviđao. Imali smo svoje prepirke i nesuglasice. I način na koji je stvorio svoju karijeru, divim mu se, zaista, volim Leonarda. Mislim da je bio u stanju šoka zbog toga što sam napravio. Ali opet, on me poznaje, zna da sam čovjek koji nikada ne prestane s nečim što naumim.

Za kraj bih vas još pitala zbog čega ste se odlučili kandidirati za Senat kao nezavisni kandidat?
Jednostavno je. Senat Sjedinjenih Američki Država je stvoren kako bi se države mogle jednako predstavljati te kako bi se države zaštitile od federalne Vlade. Senatori SAD-a, u trenucima kada je Ustav bio donesen, bili su postavljeni, izabrani i imenovani od strane države. 1913. su usvojili i ispravili Ustav kako bi bili izabrani. Kada su bili izabrani, Sjedinjene Države koje su nastale bez političkih partija, bile su dvopartijski sistem. Tako da su senatori postali kamen temeljac za nacionalnu republikansku ili nacionalnu demokratsku stranku. Boli njih briga za države, njima je stalo da nastavljaju na svome kraljevstvu. Pa, ja volim Floridu, i ovog trenutka moja nacionalna Vlada će napraviti nered od Floride. Imamo The Everglades ondje, što čini Floridu jednim od najposebnijih mjesta na svijetu. The Everglades predstavljaju kako je Zemlja nastala i mislim da je najposebnije mjesto na svijetu.

Ali idioti koji tamo ne žive, i to ne kažem nježno jer oni ne žele ni učiti, pokušavaju je uništiti. Onda imamo Big Sugar u sredini države i imamo subvencije koje pomažu ostvariti visoku umjetnu razinu vrijednosti šećera, dok u isto vrijeme onečišćujemo ostatak države. To je krivo ponašanje. Onda imamo i hidrauličko frakturiranje, a ja predobro znam što to znači. Ne znam je li to dobro ili loše, ali znam što će za 100 godina učiniti čovjeku. Ali ne izvodiš hidrauličko frakturiranje na zelenim površinama, na kojima nešto raste, ne želiš Zemlju dići u zrak. Ako želiš to raditi, radi to u pustinji. Vladu nije briga za to i netko mora educirati ljude. I onda ćemo legalizirati marihuanu, koja će rasti jako dobro na Floridi. Velike korporacije će uvesti Monsanto marihuanu. Ne želiš pušiti Monsanto marihuanu. Moraš imati farmere koji je uzgajaju kao što Kalifornija radi, a ne primjerice Washington ili Colorado, koje još moraju osloboditi crnce iz zatvora zbog posjedovanja trave. To je ludo. Ja štitim ljude i želim predstavljati ljude na Floridi.

Muziku podržava
Stisni