Zanimljiva situacija odvijala se jučer na Facebooku – poznati zagrebački DJ i radijski voditelj Marko Ješovnik Yesh na svome je Facebook profilu opisao situaciju u kojoj se našao. Naime, Yesh je otvorio event naziva “Fat Gold pres. Fresh Island Festival Reunion“, nakon čega mu se u inbox javio stanoviti Hrvoje Turčin, navodno vlasnik žiga i riječi “reunion” s molbom da riječ prestane koristiti u kontekstu eventa. Cijelu je konverzaciju začinio i, kako to uvijek na našim prostorima biva, prijetnjom sudskom tužbom.

Vrlo brzo internetom su počele kolati različite interpretacije događaja pa smo odlučili obratiti se profesorici Romani Matanovac Vučković sa zagrebačkog Pravnog fakulteta.

Što je (verbalni) žig?
Muziku podržava

Prvo i osnovno što u ovome slučaju treba razjasniti jest značenje pojmova žig i verbalni žig u pravnom žargonu.

“Žig (trademark) je pravo intelektualnog vlasništva kojim se štiti znak u odnosu na proizvode i usluge i koji služi za razlikovanje poduzetnika na tržištu. Dakle, postoji znak i postoje proizvodi i usluge. Taj moment je ključan. Kada štitite neki znak, vrlo ćete rijetko registrirati ga za sve – to čine samo oni koji imaju velike budžete namijenjene pravnoj zaštiti i poznate žigove koji se koriste u odnosu na mnoge vrste proizvoda i usluga. U pravilu, znak se registrira samo u odnosu na one proizvode i usluge za koje će se uistinu i koristiti. Drugim riječima, to ukratko znači da registracija nositelju žiga daje zaštitu i ograničuje se samo na one proizvode i usluge za koje je žig registriran. Ako je neki znak registriran za mineralnu vodu, onda ga drugi smiju koristiti u odnosu na kompjutere ili pružanje turističkih usluga ili nešto treće što nema veze s mineralnom vodom, jer registracija ne štiti znak kao takav niti riječ kao takvu”, objašnjava profesorica Matanovac Vučković i nastavlja – “Žigove u pravu dijelimo na verbalne, figurativne i tzv. nekonvencionalne. Verbalni žig je riječ kao takva, npr. žig ‘Mercedes’ koji pripada poznatoj kompaniji Daimler AG. Figurativni žig u pravilu sadrži neki vizualni element, kao što su sličica ili logo, npr. poznata Mercedesova trokraka zvijezda u krugu.”

Potom je sve potkrijepila i primjerom Mercedesa: Kad bi registrirani verbalni žig ‘Mercedes’ bio zabranjen za svako drugo korištenje, to bi značilo da se nijedna žena na svijetu više ne bi smjela zvati Mercedes, uključujući i Svetu Mariju od Milosrđa (Maria de las Mercedes).”

Tko ima pravo na reunion?

Profesorica je zatim pojasnila i zaključila smijemo li mi ostali uopće koristiti riječ ‘reunion’: “U ovom konkretnom slučaju, riječ ‘reunion’ je uistinu kod Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo zaštićena kao žig u odnosu na neke usluge. No to ne znači da nitko više ne smije koristiti riječ ‘reunion’ u nekom drugom kontekstu. Koliko vidimo, ovdje nije bio slučaj da je netko pomoću riječi ‘reunion’ htio sebe prikazati kao pružatelja neke usluge na tržištu.

Ovdje se riječ ‘reunion’ jednostavno koristila kao naziv za priredbu ili zabavu gdje će se ponovno okupiti ljudi koji se neko vrijeme nisu vidjeli. To ona na engleskom jeziku i znači”, istaknula je profesorica Matanovac Vučković i cijelu priču zaključila: “Stoga se ova riječ ne može monopolizirati različito od smisla i zaštite žiga. Ako netko svoje ponovno okupljanje nazove ‘reunion’, to je potpuno legitimno i legalno. Pa to upravo to i znači. Druga bi stvar bila kada bi neki poduzetnik na tržištu pružao usluge organizacije zabava i svoju uslugu na tržištu nudio pod nazivom “reunion”. Tada bi povrijedio žig.”

0 Shares
Muziku podržava