Preko YouTubea do publike, a ne do prihoda

Stjepan Vrečko
2284

Početkom studenog YouTube i HDS ZAMP sklopili su ugovor koji hrvatskim i inozemnim glazbenim stvarateljima, skladateljima i nositeljima prava koje zastupa HDS ZAMP omogućuje prihode od YouTubea u Hrvatskoj.

Kako je ovo značajna novina u domaćem virtualnom svijetu i mnogima još uvijek velika nepoznanica, u pomoć nam je oko pojašnjenja najvažnijih detalja priskočio savjetnik za komunikaciju pri HDS ZAMP, Milan Majerović-Stilinović.Na početku treba reći da autor koji snimi audio i/ili video za svoju pjesmu posjeduje dvije vrste prava: autorsko pravo i pravo kao vlasnik snimke (audio i video zapis). Ugovor koji je Hrvatsko društvo skladatelja potpisalo s YouTubeom regulira samo autorska prava: YouTube je sada dobio licencu na cijeli katalog koji je u zaštiti HDS ZAMP-a. Pravo na korištenje snimke regulira ili sam autor (ako je sam napravio snimku i zadržao sva prava na njoj) ili pak diskograf ukoliko je diskograf vlasnik snimke.“ZAMP je kratica za stručnu službu Zaštite Autorskih Muzičkih Prava, dakle udruga koja ostvaruje prava autora. Udruga koja regulira izvođačka prava i naknade je Hrvatska udruga za zaštitu izvođačkih prava (HUZIP). Međutim, većina izvođača je svoja prava prenijela na izdavače tako da izdavači, ovisno o ugovoru zadržavaju ostvareni prihod i(li) isplaćuju određeni dio izvođačima – onako kako su s njima ugovorili posebnim ugovorom. Naknada koju dobiva autor ne utječe na naknadu izvođača niti izdavača – ona je dakle odvojena od naknade koju npr. kantautor (koji je i skladao i izveo svoje djelo) dobiva kao izvođač putem ugovora s diskografom” objašnjava Majerović-Stilinović.Jednako kao za domaće, ZAMP prikuplja naknadu i za strane autore za koje je opunomoćen ostvarivati prava temeljem korištenja njihovih djela na Internetu na teritoriju Republike Hrvatske. Njihova naknada će se prosljeđivati inozemnim društvima za kolektivnu zaštitu, a ona će je pak isplatiti svojim članovima – autorima. Po istom principu lokalna društva u drugim državama prikupljaju naknadu za autore koji su članovi HDS-a. HDS-u je u planu sklopiti ugovore s digitalnim servisima, uključujući YouTube, temeljem kojih će regulirati prava za korištenje djela svojih članova na teritoriju cijele Europe.Dakle, na teritoriju Republike Hrvatske autori putem YouTubea prihode temeljem autorske naknade mogu ostvariti samo putem HDS ZAMP-a. S druge strane, ostvarivanje prihoda vezanih uz prava na snimkama je u ovom trenutku omogućeno samo putem diskografa.

U današnje vrijeme mnogi se izvođači odlučuju na DIY princip, neki ne žele biti dio ZAMP-a ili nemaju diskografa, pa se postavlja pitanje na koji će način oni moći ostvariti naknadu od YouTubea: “Autori koji sami ostvaruju svoja prava neće biti u mogućnosti ostvarivati naknadu od YouTubea. HDS ZAMP ne ostvaruje prava autora koji su izvan sustava kolektivne zaštite, a YouTube, koliko znamo, nije zainteresiran niti u mogućnosti regulirati prava direktno s individualnim autorima” kaže Majerović-Stilinović.

Muziku podržava

Kada je video postavljen na YouTubeu, za publiku se ne mijenja ništa, ona i dalje pristupa servisu kao do sada. Otvorit će video, a unutar njega mogu ga dočekati oglasi. Algoritmi po kojima YouTube nudi reklame uz sadržaj nisu u domeni ZAMP-a, pojašnjava Majerović-Stilinović:

“Važno je naglasiti da se prihod ne ostvaruje brojem pregleda na video sadržaj, već brojem klikova na oglase unutar videa. Dakle, nema niti jednog klika na reklame – nema ni honorara. Oglasi se vežu na kvalitativne odrednice publike – osim broja pregleda, oglašivačima je bitno i tko gleda određene video sadržaje. Načelno, moguće je da u teoretskom slučaju video koji ima 100.000 pregleda nema oglasa, ali da ih onaj s 50.000 ima budući da ga pregledava publika koja je interesantna određenom oglašivaču po spolu, dobi, geografskoj poziciji, ali i ostalim interesima temeljenima na povijesti pregledavanja weba.”

Što se tiče same naknade, ona se obračunava temeljem interakcija s oglasima na videu (broj klikova, vrijeme impresije…) i trebala bi biti vidljiva na obračunima koje će članovi HDS-a dobivati u drugoj polovici iduće godine. Složen je to zadatak, naglašavaju iz ZAMP-a, jer se radi o ogromnoj količini podataka za koju je potrebno razviti poseban software koji će ih obrađivati.

“Teško je prognozirati točne iznose koje će autori ostvarivati od YouTubea, međutim iskustva drugih zemalja govore da se ne radi o značajnijim prihodima. Iako je trenutno riječ ipak o malim iznosima, vjerujemo da će se s vremenom ta brojka povećavati. Prihod s YouTubea još uvijek ne može biti presudan ni za dobro poznate ni za autore početnike, no riječ je o servisu putem kojeg se može doprijeti do široke publike” smatra Majerović-Stilinović.

Često se na YouTubeu dogodi da neke snimke budu postavljene na više mjesta, ne samo na službenom kanalu. HDS ZAMP može pomoći autorima ukoliko misle da su njihova prava na YouTubeu ugrožena, ali ne bavi se uklanjanjem neslužbenih snimki na koje neki njegov član nema primjedbu. Zahtjeve za uklanjanjem pojedinih snimki podnose nositelji prava tih istih snimki.

Kako se na YouTubeu mogu pronaći snimke izvođača koji više nisu diskografski aktivni, pitali smo Milana Majerovića Stilinovića što je s izvođačima tipa Azra: “Autorsko pravo traje za života autora i 70 godina nakon njegove smrti, što znači da diskografska neaktivnost nije važna u ovom kontekstu. Za sve to vrijeme društvo autoru tj. njegovim nasljednicima prosljeđuje naknade za korištenje njegovih djela – za sve načine korištenja, pa odsad i s YouTubea.

No za autore koji su istupili iz sustav zaštite je drukčije: Branimir Štulić, konkretno, istupio je iz njega još 1981. pa HDS ZAMP (niti bilo koje drugo svjetsko društvo) ne prikuplja za njega autorsku naknadu. Svaki se autor može ‘vratiti’ u sustav kolektivne zaštite poželi li to i društvo će za njega ponovno početi ostvarivati prava.”

Muziku podržava
Stisni