Bijelo dugme i Buldožer nisu jedini bendovi koji ove godine slave 40 godina rada.
Jubilarku za ovu okruglu obljetnicu zaslužuje i vjerojatno najjači hrvatski koncertni sastav svih vremena, grupa Parni valjak.
Drugi live-album,”Live in ZKM” nije revitalizirao karijeru Valjka (to je učinio album prethodnik “Buđenje” izdan krajem 1993.), ali ju je suvereno proširio. Poneseni u to doba popularnim ‘unplugged’ svirkama, Parni valjak je svojim izdanjem nadišao sva očekivanja: iako nije teško vidjeti paralelu Claptonovog “Unpluggeda” i Valjkovog “Live In ZKM”, sličnosti u tretmanu Claptonove “Layle” i Valjkove “Nede” (originalni oštriji, žešći zvuk ustupa mjesto mirnijem, ali bogatijem i nijansiranijem aranžmanu), to je tek manje značajan dio priče.
Orgulje Nevena Frangeša, Zagrebački gudački ansambl i sami bend su doslovno nanovo napisali pjesme: “Ljubavna” je na refrenu dobila prizvuk staroslavenskih romanci, “Uhvati ritam” je pogođena u sredinu ravnoteže samopouzdanja i opuštenosti, a balade “Vrijeme ljubavi“, “Dođi“, “Povratak ratnika” i “Kada me dotakne” krhkost i neposrednost kakvu je teško postići u artificijelnim studijskim uvjetima.
Možda je Aki imao neku realnu osobu u publici kome je to pjevao, jer na CD-u zvuči kao da pjeva samo i jedino slušatelju. Možda je jednostavno imao više vremena razraditi te pjesme. A možda ga je inspirirala fantastična predstava Valjkovog solo-gitarista Marijana Brkića.
Od sredine devedesetih, posebno električni i posebno akustični koncerti postaju normalan dio ponude Parnog valjka. Paralelnom vožnjom na dva fronta Valjak je stvorio sijaset trikova u kojima pjesme prebacuju iz jednog konteksta u drugi. No, i jedan i drugi pristup vuku korijene iz ranih Valjkovih dana. Ključno je bilo: biti dobri na sceni.
“Ako su nas zvali opet u neko mjesto, onda smo znali da smo bili dobri” kratko je Hus sažeo svoj izvođački credo i dao mlađim generacijama muzičara više nego solidnu pouku. Sve ostalo bila je nadogradnja pristupa u kojem daju sve od sebe, a stečena kvaliteta je kumulirana usmjerena motivacija uz uloženi rad.
Valjak je imao periode pauze, ali nikad nije stagnirao i nikakvi ‘ekološki’ propisi ga nisu mogli izbaciti. Uz nastupe Olivera Dragojevića te povremeno Majki (kad je Bare dobre volje), Parni valjak je jedan od rijetkih umjetnika čiji koncerti redovito ostavljaju dojam kao da se prisustvuje izvedbi nekog svjetskog izvođača i to treba naglasiti, bez obzira koliko to bila notorna činjenica.