Nora (Klaus): ”Najvažnije nam je da smo dobri na koncertima”

4498

Klaus je mladi bend iz Rijeke koji sam prvi put uživo gledao na nedavnom zagrebačkom koncertu u KSET-u. Spadaju u jedne od većih nada, tako da sam povodom svirke u KSET-u napravio intervju s vođom benda, vokalom i basisticom Norom.

Kada si počela sa svojim solo projektom?
Prije Klausa neko vrijeme sam svirala u bendu čije su se trosatne probe uglavnom bazirale na eksperimentiranju i konstantnoj varijaciji na jednu temu koju je netko iznio na početku te iste probe. Bukom smo kompenzirali svaki nedostatak. Paralelno sam doma radila neke pjesme s idejom da ću ih iznijeti bendu i da ćemo ih zajedno razraditi.

Od toga nije na kraju bilo ništa, ideje za pjesme su ostale, a ja sam u međuvremenu dobila sprženi track demo od PJ Harvey koji me oduševio svojom rudimentarnošću toliko da sam joj oprostila svu onu ozbiljnost, patetiku i dosadnu žensku emancipiranost. Zapravo mi je taj demo produkcijski bio interesantniji od Rid od me gdje je Albini bio za miksetom.

Muziku podržava

Taj CD je vrlo važan u cijeloj priči jer sam nakon prvog slušanja odlučila sama usnimiti svoj demo bez bubnjeva. Te prve snimke nisu baš nešto zvučale, mislim da sam preko PC Mica u to vrijeme snimala, bez zvučne, dok se kompjuter u pozadini hladio i puhao, a ni lupkanje po stolu nije bilo od neke veće koristi, pa sam odlučila uvesti ritam-mašinu i malo se više zainteresirati za taj proces snimanja. Sve sam pjesme usnimila jedno šest puta prije nego što sam bila dovoljno sigurna u njih te ih odlučila naokolo dijeliti ljudima. Mislim da bi to bili neki počeci.

Otkad svirate u sadašnjoj formaciji?
U trenutku kad sam imala gotove, dovoljno dobre snimke shvatila sam da zapravo ne mogu funkcionirati samo kroz njih jer upravo svirkom uživo dobivaš najbolju priliku za prenijeti određenu energiju. Trebala sam onaj dio Klausa koji će nastupati uživo. Na sreću, tu su se našli Bernard i Nevena i pristali te pjesme izvoditi uživo te pritom isto tako doprinijeti nekom svojom idejom, savjetom. To je bilo negdje u 4. mjesecu ove godine. Od tog trenutka sviramo u toj postavi uživo, dok na snimkama i dalje sve odsviram sama.

Prva asocijacija na ime Klaus mi je Klaus Kinski. Je li ime benda ima kakve veze s njim?
U početku Klaus kao ime koje stoji iza mojih pjesama nije postojalo. Taj prvi demo sam dala jednom prijatelju na slušanje i njegova je reakcija, najvjerojatnije uvjetovana prisustvom ritam mašine, je bila: "Ovo je industrial". Meni je to zvučalo poprilično smiješno i taj mi je zaključak bio zadnje očekivani. Mislim da sam u tom trenutku odlučila da ime koje odaberem mora biti germanskog podrijetla kao nekakva ‘sprdancija’ vezana za moj izuzetno generaliziran i uvjetno točan dojam da svaki drugi indrustrial bend pjeva na njemačkom mada ne dolazi iz njemačke. Dalje se stvar razvijala tako što sam se sjetila Klausa Kinskog i Klausa Nomia kao dvije snažne figure te je tako ime odabrano.

Koji su vam uzori?
O nečemu što utječe na moj rad nikad nisam razmišljala kao uzoru mada je to možda, nesvjesno u datom trenutku bilo, što je ljudski. Više volim govoriti o utjecajima, kojih je mnogo. Zapravo, kad i stvaram glazbu ili bilo što drugo, nikad ne krećem s idejom da ću napraviti, osmisliti nešto novo već da ću upravo te brojne utjecaje izmiješati i uklopiti sve zajedno u svoj osobni doživljaj.

Isto tako, osjećala bih se glupo kada bih sad krenula s nabrajanjem glazbe koju sam proteklih godina slušala samo zato što je intervju usko vezan za glazbu. U tom slučaju bih se dotakla samo malog dijela cijele priče.

Imate dosta materijala. Planirate li uskoro izdavanje albuma?
Album kao nekakva ideja i plan za budućnost sigurno postoji. Mislim da je izdanje jako bitan dio cijele priče jer zaokružuje rad nekog benda/glazbenika. Njegov smisao daleko je od onog banalnog da stoji na polici u CD-shopu, barem što se mene tiče.

Izašli ste i na novom Bombardiranju New Yorka…
Da. Zdenko Franjić me kontaktirao kada je sastavljao kompilaciju i ja nisam vidjela nimalo razloga da odbijem.

Nedavno ste imali svirku kod kuće u Rijeci, točnije u Stereu. Kakvi su dojmovi od tamo?

Dojmovi otamo su sjajni. Imali smo uvjete za svirku za koje imam osjećaj da ne mogu biti puno bolji, klub je bio fino popunjen i atmosfera je bila ugodna. Za jednu svirku ne mogu puno više tražiti.

Također ste svirali i Zagrebu, u KSET-u. Kako uspoređuješ taj koncert s onim u Stereu?
Sad kad si postavio ovo pitanje sam shvatila da je zapravo moj dojam odrađene svirke proporcionalan kvaliteti zvuka i mogućnosti da čujemo bubanj dobro u monitore. U KSET-u je zvuk na stageu bio loš, a ljudi mi govore da ni na van nije bio baš nešto. Znači, u Stereu mi je bilo bolje.

No svirka koju smo odsvirali nakon tih u KSET-tu i Stereu bila je ona u Teti Roži, također u Rijeci, gdje mi je bilo najbolje dosada, mada su nam isprve, kad smo ušli u klub i vidjeli da nema monitora, sve nade za očekivanje dobrog koncerta propale.

Sve češće imate svirke, hvalospjevi dolaze sa svih strana. Je li te iznenadio ovako brz prodor benda?
Oko Klausa se jako trudimo i draga nam je svaka pohvala i kritika, no mislim da u niti jednom trenutku nisam zastala i krenula sa svjesnim razmišljanjem kako me iznenađuje prodor mog benda.

Na koncertu u KSET-u sam primijetio da vam je matrica bila nekako pretiha. Planirate li uvođenje živog bubnjara u bend?
Zbog tog pretihog bubnja u KSET-u sam još uvijek ljuta. Moja je velika greška bila što nisam na tonskoj sišla s gitarom sa stagea da čujem zvuk, jednostavno sam zaboravila. Sve mi više na pamet pada zaključak da je tonac mislio da naša matrica nije naš bubanj već metronom ili nešto.

U jednom periodu smo na probama eksperimentirali s duplanjem matrice živim bubnjem, no meni je osobno zvučalo pretupavo. U planu je nekakva električna perkusija, možda, no to još ništa nije sigurno i s bubnjevima i bubnjarima u Klausu se još svašta može dogoditi.

Ide i primjedba da Nevena premalo sudjeluje u nastupu. Kakva bi njezina uloga trebala biti u budućnosti, tj. bi li se više posvetila pjevanju ili pak razmišljate da joj ponudite neki instrument?
Sigurno postoji ideja o uvođenju još nekih instrumenata.

Kakvo je trenutno stanje na riječkoj sceni?
Što se riječke scene ili scene bilo kojeg drugog grada, županije, područja, glazbene scene ili bilo kakve druge tiče, nikad se nisam usudila reći da je stanje loše. Da nije onog većinskog meni lošeg dijela, onaj mali dio koji volim i cijenim ne bi toliko poprimio na značenju.

Ne volim govoriti da smatram da je nepovoljan omjer kvalitete i nekvalitete i pritom se bazirati na neki grad jer dok u tom nekom gradu postoji jedan bend/glazbenik koji mi je više nego dobar smatram da je scena tog nekog grada (što god to bila scena i što god ju definiralo) odlična.

No isto tako kad malo bolje razmislim neki odličan bend nikad ne gledam kao dio neke scene već jednostavno kao bend koji jako volim. Što se svirki i klubova tiče, mislim da se u zadnje vrijeme u Rijeci dosta podignuo nivo. Postoje ljudi koji se trude i to je fino.

Gitarist Bexx ima još jedan projekt sa strane. Imate li ti i Nevena takvih ambicija i kako gledate na to?

Bekijev matični bend je Ishiatz. Oni su ti koji sviraju evil pop, a ne Klaus. Ne znam da li je Nevena uključena u još koji glazbeni projekt, znam da je pjevala u jednom bendu. Za sebe trenutačno ne vidim razloga da ulazim u neki sporedni bend/projekt/glazbeno bilo što jer onu glazbu što radim pod imenom Klaus i trenutačno sam tome posvećena.

Surađujete li s nekim od bendova kod nas?
Da surađujemo s nekim bendom u smislu stvaranja glazbe, baš i ne, no sigurno postoji nekakva solidarnost između Ishiatza i Klausa.

Kakvi su planovi za sljedeću godinu?
U planu je što više live svirki imati, a ja ću u međuvremenu usnimiti još novog materijala. Mislim da je to sasvim pristojan plan kojeg u ovom trenutku nema potrebe previše širiti jer bi to onda bilo planiranje posljedica ovog prvotnog plana.

0 Shares
Muziku podržava