Zadnju subotu ove veljače u velikoj dvorani Doma sportova Neno Belan i Fiumens održat će obljetnički, samostalni koncert koji nosi naziv ‘Ljubav i moda – 30 godina‘.
Ovim posebnim koncertom, zamišljenim kroz kazališni koncept, Belan će obilježiti 30 godina karijere, 30 godina od prvog albuma Đavola i 30 godina od prvog koncerta Đavola u Kulušiću.
Što vas je inspiriralo prije 30 godina da prvi album Đavola nazovete “Ljubav i moda”? Je li ime došlo prvenstveno po uzoru na film Ljubomira Radičevića iz ’60-ih?
Je, to je po uzoru na film, ali nam se i uklapa u koncept. Bili smo bend koji je isključivo pjevao ljubavne pjesme, a htjeli smo vratiti taj stil života ’60-ih, ali onaj ljepši dio ’60-ih. Svako vrijeme ima neke pozitivne i negativne strane. Ona moda ’60-ih, Vespe, moda, odijela i tako dalje. I naziv tog filma nam je upravo to dočaravao što smo mi htjeli, i koju smo poruku ljudima htjeli poslati. Tako da nam se taj naziv “Ljubav i moda” svakako idealno uklopio u naziv prve ploče. A to je koliko znam i prvi film koji se na takav ležeran način bavio tom tematikom u ono doba. Znači da su bili ili partizanski ili ne znam što. Ali to je baš prvi film koji je prikazivao građanski život tog doba sa stilom i glazbom koja je išla uz to. I to je nama bilo super jer smo mi na taj film u stvari i pucali sa svojim nastupima i glazbom.
Na početku ste spomenuli i prvi koncert Đavola, koliko je bilo važno nastupiti u Kulušiću u to vrijeme i što primjerice danas glazbeniku predstavlja koncert u zagrebačkom Domu sportova?
Da bi ti uopće došao do Doma sportova trebaš puno toga odraditi u životu. Ne možeš sad krenuti, imati jednu hit pjesmu i napuniti Dom sportova. To ne ide jedno s drugim nikako. Dom sportova je produkt nekakve upornosti, rada i dugovječnosti. I konstante. A kad se počinje, počinje se, sad u nekim stvarima na sličan način, a u nekima na različit jer se dosta toga ipak promjenilo. Način komunikacije, glazbenika s publikom i mediji. Sada je tu internet, kompjuter. Svatko tko ima malo bolji kompjuter ima tako reći studio u kojem može snimiti pjesmu koja može otići na radio postaju.
Ali u ono doba je postojalo svega pet-šest velikih profesionalnih studija u čitavoj bivšoj državi i ti si se trebao truditi i truditi da bi došao uopće do momenta kad ti glazbeni urednik jedne diskografske kuće da ugovor, da možeš ući uopće u taj studio. Ali kad si jednom ušao u taj studio to je značilo da si već polu uspio. A danas svi snimaju i nastala je hiper-produkcija jer svi kući snimaju pjesme, svi ih plasiraju i onda je došlo do nekakve gužve u eteru. Ti likovi se onda izmjenjuju kao na vrpci, on zabljesne u nekom momentu, sutra su ga već zaboravili i dolaze tri nova, i tako dalje. Ali to nije recept za dugovječnost, treba proći garažu, treba vježbati, vjerojatno ne treba biti talentiran, i treba na terenu raditi puno koncerata i tako dalje. To je po meni jedini pravi put za dugovječnu karijeru.
Znači, treba proći mukotrpan proces…
Da, bez daljnjeg.
Osim toga, interesantno je i da ste radili glazbu za dječji mjuzikl “Matilda”. Možete nam reći nešto više o tome…
U stvari sam već radio na dva dječja mjuzikla s Ninom Kleflin koju sam prije spomenuo, a koja nam pomaže oko koncerta. To je bilo za potrebe Međunarodnog dječjeg festivala u Šibeniku. HNK Šibenik stoji kao naručitelj posla u oba slučaja. Prije je bio “Buratino”, to je bilo 2010. I prošlo ljeto smo radili “Matildu”, to je već napravljena predstava, ona je bila na otvaranju tog Međunarodnog dječjeg festivala. Pošto je predstava super ispala, stvarno je genijalna, a s glazbom sam bio jako zadovoljan, odlučio sam napraviti ‘sountrack’, znači CD s pjesmama iz te predstave. I pala mi je na pamet ideja da zamolim svoje kolege da mi pjevaju. Jer u predstavi svaki glumac pjeva po jednu svoju pjesmu, a ja sam zamislio da mi na ‘soundtracku’ te iste pjesme otpjevaju profesionalci, znači moji kolege, pjevači.
Zamolio sam neke od njih i svi su pristali, zahvaljujem im se ovim putem. Mogu ih i nabrojiti koji su to: Oliver, Ban, Kondža, Rozga, Vanna, Gobac, Luka Nižetić, Maja Posavec i ja pjevam jednu pjesmu. I to je sad pri kraju, uskoro će biti gotovo. Odlično zvuči, jako sam zadovoljan s tim. To su u stvari dječje pjesme, ali za odrasle, s ozbiljnim porukama u tekstovima. S ozbiljnim aranžmanima i s ozbiljnim zvukom. Znači bez problema će ih moći slušati i odrasli. Premijera tog CD-a će biti uz zagrebačku premijeru “Matilde”, jer “Matilda” će uskoro ići i na gostovanje van Šibenika. Ona tamo igra i već je bilo puno predstava u kazalištu, odlično ide. Djeca to vole, zabavljaju se vrište na predstavi i tako dalje (smijeh). Doći će u travnju predstava u Zagreb i onda ću uz nju promovirati i taj CD.
I za kraj, imate još nešto za poručiti oko koncerta?
Znači u vezi koncerta postoji čitav jedan tim ljudi koji na tome rade jer je sve to dosta kompleksno napravljeno. Pa bih htio samo zahvaliti ovim putem Vinku Periniću za njegovu produkciju i tehniku, Ivanu Faktoru, naš priznati video umjetnik iz Osijeka, čija djela stoje u Muzeju suvremene umjetnosti, a koja se izlažu i po Europi. On nam je radio te posebne videiće za svaku pjesmu od Đavola. I Nina Kleflin, kao redateljica koncerta, Saša Lovrić za kostime te Nenad Zubak za zvuk.