Muzički žrvanj: Look what Taylor made us do

1499

Taylor Swift. Iako bi te dvije riječi već bile sasvim dovoljan uvod u novo ubacivanje nekog singla u naš žrvanj, ono što je Taylor uspjela u samo nekoliko dana zaslužuje barem još pokoju rečenicu.

Nije je bilo mjesecima, a sada znamo i zašto. “Look What You Made Me Do” posljednjih je dana zasjenila sva ostala događanja, uspjela je u drugi plan potisnuti i “Villains” Queens of the Stone Age koji je trebao biti pod spotlightom kasnog ljeta, a jedino što joj još uvijek uspjeva parirati na društvenim mrežama je finale Game of Thronesa.

‘Nova’ Taylor pokopala je ‘staru’, nabacila ljutit izraz lica i krenula u obračun koji se godinama nazirao. Naš trojac sada je odlučio samljeti u nekoliko crtica nešto o onome što je Taylor uspjela samljeti u četiri i kusur minute svog rebrandinga.

1. Piše: Zoran Tučkar – “Poigravanje s narativima i stereotipima”

Taylor Swift je zločesta mačka! Nakon što sam se uhvatio kako mi se svidio njen album “1989”, sad je iskoristila najiritantniju melodiju u povijesti za svoj prvi singl s novog studijskog projekta. Uostalom, ako je Rihanna upotrijebila “Maria Maria” Santane, Sam Smith “I Won’t Back Down” Toma Pettyja, zašto Swift ne bi “I’m Too Sexy” grupe Right Said Fred. I pogodila je! Što je slušatelj više mrzi, pjesma teže ide iz glave. Ako je bit singla uvući se u glavu – onda pjesmu, bez obzira na estetske kriterije, možemo nazvati uspjehom. Džabe su Queens of the Stone Age koristili promo filmiće i reklame za svoj album “Villains” kad ih je pop-princeza pojela za doručak samo s jednom pjesmom i jednim spotom.

Spotom za pjesmu “Look What You Made Me Do” Taylor Swift je pokazala da je dobro prostudirala Madonninu arhivsku građu: u samo dvije minute uspijeva doći od groblja do dvorca i usput reći da je stara Taylor mrtva. Mrtva? Taylor je prije 8 mjeseci navršila 27 godina, u pop muzici se zna što je to. U spotu se poigrava s različitim narativima i igrajući se s raznim stereotipima o sebi, gledatelja vuče za nos. Cilj spota je zafrkavanje koje izgleda groteskno pompozno, potvrđujući onu staru “no business like showbusiness” čak i kad je riječ o fingiranju sukoba s… kako se zove onaj koji je promovirao Paula McCartneya… e taj… i još s Katy Perry i valjda još nekim(a).

Njen obračun sa svima? Ma dajte… možda da drugi put proba sa spotom na temu “sukob na književnoj ljevici”, to bi bilo mnogo napetije. A za najvišu ocjenu spota za pjesmu “Look What You Made Me Do” fale dva kita perajara koji se snube na kraju. Bravo Taylor, bravo kreativni tim, upravo slušam “Čarobnu frulu” i iz glave mi ne ide “Look What You Made Me Do”!

2. Piše: Siniša Miklaužić – “Neminovni rezultat mnogostruko slomljenog srca”

Kada netko uspije u pola dana sakupiti preko 20 milijuna pregleda novog spota, to znači da je i više nego uspješan u onome što radi. Što to točno znači za Taylor Swift i njen novi singl? Iskreno, ne znam. Taylor je krenula u karijeru kao američka princeza koju bi svaka majka htjela za snahu. S vremenom, njezin ljubavni život doživio je mnoge brodolome koji su opjevani kroz albume, a sada je Taylor tu dobricu doslovno ubila i okrenula sasvim novu stranicu u svojem životu i karijeri.

“Look What You Made Me Do” ide u smjeru koji su mnoge ženske zvijezde iskoristile prije nje (Britney, Aguilera, Miley…), a to je povampireni izgled zločeste cure/žene. Glazbeno se to isto poprilično promijenilo, iz nekog slatkastog country popa dobili smo sirovu elektroniku koja još jasnije iskazuje njezinu preobrazbu. Sama pjesma je ono što se danas sluša, sintetika do bola, bez imalo duše i nekih zaraznih melodija, jaki beatovi i refren su nositelji pjesme.

Ključni stihovi ovog hita su “I’m sorry, the old Taylor can’t come to the phone right now./Why?/Oh, ’cause she’s dead!”. S njim smo dobili još jednu zvijezdu koja je podlegla bezličnoj elektronici, ali Taylor nije više mlada curica, njena publika je s njom odrasla i potpuno je jasno da joj se trebala i prilagoditi. Iako je “Shake It Off” otpjevala prije svega par godina, srce Taylor Swift je u međuvremenu nekoliko puta puklo, stoga je rezultat neminovan – to je pjesma “Look What You Made Me Do”!

3. Piše: Igor Jurilj – “Objesna nova Britney ‘napaćena’ holivudskim žrvnjem”

Taylor Swift privremeno je ugasila sve profile društvenih mreža i nekoliko dana prije premijere spota “Look What You Made Me Do” na dodjeli MTV Video Music Awards očekivano izazvala reakcije tabloida i senzacionalističkih medija i, u skladu sa suvremenim internetskim diskursom – umrla.

Dame i gospodo, to je bio željeni učinak odstupanja s društvenih mreža: sugestija simbolične smrti. Pljesak! Nema te na Fejsu – ne postojiš u prostoru i vremenu. Pljesak! Dramatična najava otrcanog visokobudžetnog spota gdje se sve persone plave pjevačice, što kronološke što socijalne, obračunavaju s tobožnim kritičarima i ‘mrziteljima’ kao i plačipičkastim personifikacijama etapa karijere. Otužnu poruku šalje idejama kao da nam moderne komunikacije jedine daju bitak i smisao. Šalje ih idejama kao da su formativne faze pojedinca i njega kao profesionalca predmet poruge umjesto razvojne etape postignute na inteligentnoj primjeni iskustva, idejama da trenutačni zvjezdani status nosi više gorčine negoli ugode… Neuvjerljivo pjeva i vizualizira objesna nova Britney ‘napaćena’ holivudskim žrvnjem. Od sladunjave baby-country pjevačice koja samo želi “dečka u Chevrolet kamiončiću”* do umišljene domine-vladarice popa s listom za odstrijel dok si ponavlja “I don’t trust nobody and nobody trusts me”… U namjeri da se prikaže zrelom i odraslom.

U svom spotu tako pokušava podastrti snagu i odlučnost pobjedom same sebe i dušmana joj strašnih, a zapravo kičavo vrišti manjkom samopouzdanja dočaranim neprekidnim narcisoidnim potvrđivanjem same sebe: od jeftinog nadgrobnog natpisa, šatro vandalističkog sprejanja aviona (jer si ga može priuštiti), kupanja u kadi dragulja (vidi zagradu prije), sjedenja na prijestolju kao carica zmija (jebote, šta je to?!) do pogubljenja porobljenih slabljih verzija sebe koje je pokušavaju doseći trenutku hinjenog trijumfa. Koristi se pritom nimalo svježom i izvornom ikonografijom: od krađe estetike Christine Aguilere, Mileyjinog kaveza, Britneyjinih spotovskih klasika i Beyonceine koreografije.

Taylor je, rječnikom filozofije, školski primjer simulacije i simulakruma: isprazne olupine simuliranog nasljeđa. Estradna cajkuša s nešto boljim melodijama od balkanskih. Traži se: svrha.

*debitantski singl “Tim McGraw”

 

0 Shares