Polako se oporavljamo od sezone ‘nagrada’ i ‘dodjela’, a u moru nominacija saznali smo i pretendente za Porin koji je na rasporedu kasnije ovog mjeseca. Ipak, mimo međunarodnih glazbenih i filmskih nagrada čija je glavna zadaća PR marketing i pedigre kvalitete, zagrebački festival dokumentarnog filma – ZagrebDox, ovog je tjedna educirao zagrebačku publiku. Nama najinteresantniji segment festivala svakako je bio “Musical Globe”, izbor od šest relevantnih dokumentarnih filmova čija je tema, naravno – glazba. Mi smo pak pregledali ponudu te izdvojili dva najbitnija ostvarenja koje ste imali prilike pogledati na Doxu prošli tjedan.

Pohvalno, svaki od šest filmova dotiče se potpuno različitih glazbenih žanrova. Suprotno ustaljenoj praksi, gdje najčešće nailazimo na glazbeni sadržaj rocka i popa, selektori su na Kaptolu odlučili obuhvatiti široku lepezu žanrova. Zanimljiv je izbor filma “Score: A Film Music Documentary”, priče o stvarateljima originalne filmske glazbe, čija lica su najčešće debelo skrivena iza kulisa. Skladatelji poput Hansa Zimmera, Dannyja Elfmana ili pak Trenta Reznora (NIN) autori su izuzetno prepoznatljivih filmskih tema, a dokumentarac pokušava odgonetnuti pitanje što čini filmsku temu nezaboravnom. Zašto su teme iz Kuma, Bilo Jednom u Americi, Indiana Jonesa ili pak Jamesa Bonda ostavile toliki utisak na gledateljstvo te tako postale zaštitni znak filma, možda čak i veći od samih junaka koji portretiraju?

Muziku podržava

Hibrid glazbe i filma savršeno su se uklopile u programsku selekciju unutar Doxa, a valja pohvaliti i “Imposed Piece”, film koji nismo uspjeli pogledati, no sinopsis i trailer istražuju opravdanost pretjerane studioznosti klasičara koji se pripremaju za natjecanje u sviranju violine u Bruxellesu. Dala bi se povući paralela i na film “The Modern Man”, priču o Charlieju Siemu, superstaru klasične glazbene scene, no ovaj film se natjecao u kategoriji biografskog dokumentarca te je ponudio nešto detaljniji pogled na samog protagonista, a ne njegovu svirku.

Nama dva najbitnija ostvarenja iz selekcije su ipak “Chasing Trane: The John Coltrane Documentary” s jedne, te “Whitney: Can I Be Me” s druge strane. Na primjeru pokojnih ikona jazza i popa, dva dokumentarca prikazuju dvije strane istog novčića, dvije životne i glazbene priče koje su otpočetka bile predodređene za nešto veliko. Kao što znamo, njihova predodređenost se itekako ostvarila. Coltrane je ostavio mamutske otiske u glazbi svojim širokopojasnim radom čiji počeci leže u modalnom jazzu, a završavaju u religioznoj maniji avant-garde. Whitney je pak u ovom dokumentarcu prikazana nikada-do-sad objavljenim snimkama iza kulisa, pokazujući dosege njene slave i sile koje su utjecale da njena karijera bude zvjezdana, ali kratka s tragičnim završetkom.

U filmovima se pojavljuju mnoga poznata lica industrije, zajedno sa članovima obitelji glazbenika, a u jednom od dva ostvarenja moguće je čuti i pokoju riječ od bivšeg američkog predsjednika Billa Clintona. Općenito bi oba filma ocijenili kao izvrsne, edukativne te, ono najbitnije, kao introspektivne poglede u privatni svijet ljudi kojima se divimo i implementaciju tog privatnog u sferu umjetničkog stvaranja koje je i uzrok našeg divljenja.

Ovogodišnji je glazbeni program ZagrebDoxa ponudio izvrstan balans popularnog i klasičnog, informativnog i emotivnog. Sveobuhvatno gledajući ponudu, gdje moramo spomenuti i “On The Road”, priču o turneji indie sastava Wolf Alice, selektori festivala napravili su odličnu i pitku playlistu filmova. Mi bismo možda dodali i “The Modern Man” u ovu kategoriju, no on pak istražuje domene psihe i posljedice glazbene slave, a ne uzroke glazbene genijalnosti.

Glazbeni dokumentarac je u porastu, portreti popkulturalnih muzičkih ikona polako stvaraju sve bogatiji mozaik informacija i općenito okruženja u kojima su dotični stvarali, a na nama je da istražujemo koji su sve parametri utjecali da Coltrane postane Coltrane, a Whitney…Whitney. Oni, naravno, nisu jedini, a mi ne sumnjamo kako nas i u budućnosti čekaju kvalitetni glazbeni dokumentarci.

0 Shares
Muziku podržava