J.R. August: “Morao sam napraviti ‘Change of Seasons’ i nisam imao izbora”

4975

J.R. August, punim umjetničkim imenom JohnJohn Raven August, objavio je videospot za pjesmu “Change of Seasons”, posljednji dio iz istoimene četverodijelne glazbeno-scenske priče.

Pravim imenom Nikola Vranić, ovaj osebujni skadatelj, pjevač, pijanist i pisac iz Zaboka široj javnosti se prvi puta predstavio krajem 2012. godine, kada je objavio “Man with the Magnificent Mind”, prvi dio intimne kvadrilogije “Change of Seasons“. Sam početak rada na ovom konceptualnom projektu za Nikolu bio je prilično ohrabrujuć. Naime, “Man with the Magnificent Mind” je nakon objavljivanja prepoznata od strane benda Coldplay, koji je J.R-a, zajedno s pjesmom, uvrstio na svoju listu nadarenih glazbenika.

Iako je promocija od strane spomenutog benda došla kao afirmacija započetog stvaralaštva, ona nije previše utjecala na daljnji rad, te je J.R. nastavio s ciklusom “Change of Seasons”, objavljujući još dva njena dijela, “Distort Reality“, te “John-John“. Dvije godine nakon objavljivanja prvog videa, te više od tri godine od prvih koraka u realizaciji projekta, objavljivanjem završne “Change of Seasons”, kako sam autor kaže, njegova misija na ovome projektu je završena.

Ako uopće postoji lak, pojednostavljen način za opisati cjelokupni “Change of Seasons”, to bi onda bio epski audio-vizualni ciklus, protkan dinamičnim glazbeno-lirsko-scenskim simbolima i motivima, razdijeljen na glavne teme po pojedinim pjesmama (četiri godišnja doba, kao četiri faze čovjekova života), ali i na tri glavna lika, koji predstavljaju tri osobine jedne autorove osobe.Uzimajući od svojih umjetničkih uzora onoliko koliko je potrebno za preoblikovanje u nove, jedinstvene cjeline, J.R. već s “Man with the Magnificent Mind” nameće vlastiti stil, koji ostaje prepoznatljiv kroz sve dijelove kvadrilogije. Spajajući klasiku i ragtime s psihodeličnim vizualnim motivima, poeovske mračne ideje s moderniziranim zagonetkama Carollove “Zemlje čudesa”, sve skupa dočaranim neprestanim izmjenama oku ugodnih scena, J.R. kroz sva četiri dijela uspijeva održavati snažnu, nenapornu, interesantnu i dinamičnu suradnju glazbenog i scenskog izričaja.Korišten na svim razinama stvaranja, kontrast predstavlja snažan alat, bez obzira radilo li se o osnovnom glazbenom dur-mol kontrastu, na najnižoj, kontrastu stihova, na srednjoj, ili kontrastu godišnjih doba, na najvišoj razini. Stvaralačka zrelost prikazana cjelokupnim konceptom, kao i njegovim pojedinačnim dijelovima duboko je utemeljena je na emocijama, kako na onim emocijama prikazanima kroz cjelokupan ciklus, tako i na onima koje su ostale iza scena, o čemu će više biti riječ u daljnjem razgovoru.Prije svega, čestitam na završetku ovog velikog, i za ove prostore rijetko viđenog projekta. Kakav je osjećaj nalaziti se na završetku priče “Change of Seasons”?
Hvala. Onog trenutka kad je zadnji spot završio s uploadanjem na moj YouTube kanal, pao mi je s leđa sav teret koji sam nosio od dana kad sam dobio viziju za stvaranje kvadrilogije. Sjećam se da sam otišao na balkon u 2 u noći, zapalio cigaretu i gledao u nebo kao što sam to običavao raditi i svake noći prije toga, samo što te noći više nisam brinuo o ničemu. Moja misija je bila završena i znao sam da te pjesme više nisu moje ‘vlasništvo’, već da su postale ‘vlasništvom’ svih onih koji s njima dođu u doticaj. Dojmovi i reakcije mi, nakon toliko uloženog vremena i rada, nisu uopće bitne. Ja sam to radio zbog sebe, zbog toga što sam to morao napraviti i nisam imao izbora. Dojmovi i reakcije drugih su njihova stvar. Ja sam zadovoljan i to je jedino što mi je bitno.Tri godine stvaranja su prilično dugo vremensko razdoblje. U kolikoj mjeri si ostao dosljedan početnim vizijama i idejama? Koliko toga se promijenilo od početka projekta?
Dosta se toga promijenilo od moje početne vizije, samim time što sam bio neiskusan u stvarima vezanim za snimanje, kadriranje i tijek pričanja priče kroz film. U tome su mi pomogli prijatelji iz filmske ekipe: Luka Smuk, Matija Smuk, Jeronim Ban i Davor Habajec. Također, nismo bili u mogućnosti snimiti sve što sam zamislio jer jednostavno nismo imali svu opremu koja je bila potrebna da se to realizira. No, atmosfera i priča su ostale jako slične prvotnoj verziji. Mislim da su scenarij koji sam napisao, i kvadrilogija kao cjelina, zapravo bili samo okidač za nešto mnogo veće. Već duže vrijeme pišem roman na istu temu.

Tvoje unošenje u likove itekako je izraženo kroz sva četiri videouratka. Koliko u njima zapravo ima autobiografskih elemenata? Koliko su prikazani likovi međusobno neovisni?
Cijela kvadrilogija je preslika jednog mog teškog životnog razdoblja. Sve što se vidi na spotovima, događalo se i u mom privatnom životu. Tri lika koja se pojavljuju u kvadrilogiji su temeljeni na moje tri najizraženije osobine. Na temelju toga sam i izmislio ime J.R. August. Likovi su međusobno apsolutno ovisni. Uostalom, nije li tako i s ljudskim osobinama, životnim razdobljima i životom općenito? Čovjek ne može znati što je mladost ako nije doživio starost, ne može znati što je slatko ako nikada nije probao gorko, ne može prepoznati sreću ako nikada nije bio u depresiji, ne može biti plodonosan ako ne zna da ga kad-tad, negdje iza ugla čeka Smrt sa kosom u ruci.

Muziku podržava

Možeš li nam opisati proces stvaranja (stihovi, glazba, video)?
Najčešće prvo nastaje glazba, a tek onda stihovi. Često se događa i da sve dođe odjednom, kao gotova pjesma. Glazba je uvijek najbolji pokazatelj atmosfere i na njoj sam temeljio scenarij za kvadrilogiju. Tekstovi su, također, usko povezani sa spotovima, ali su oni podložniji individualnoj interpretaciji. S glazbom nije takav slučaj. Ako čujemo dur akord – osjećamo živahnost, ako čujemo mol akord – osjećamo sjetu, tugu, ako čujemo smanjeni septakord – osjećamo strah, napetost.

Krug je zatvoren, priča je ispričana, kao umjetnik i autor si nam dao i prenio kompletan koncept. Možeš li ipak dati svoj kratki osvrt na priču, svoju interpretaciju koja ne bi utjecala na naše? Nešto što nisi mogao prenijeti ili naglasiti kroz ova četiri dijela?
Ne mogu ukratko pisati o tome. Možda će ljudi jednog dana moći doživjeti moju kompletnu viziju nakon što pročitaju roman na kojem trenutno radim. Mogu samo reći da u svakom spotu postoje zamaskirani detalji koji u velikoj mjeri utječu na doživljaj priče. No, to će vidjeti/doživjeti samo oni koji se zbilja udube u umjetnički dio glazbe, teksta i filma.

Ukupno gledano, rekao bih da “Change of Seasons” odlikuje snažna i kompleksna isprepletenost pisanih, glazbenih i vizualnih motiva. Kako si se nosio sa svim zamišljenim detaljima? Jesi li se bojao da će koncept postati prevelik za zamišljenu izvedbu ili si bio siguran, uvjeren u to što radiš?
Kako sam se nosio? Teško. Prije nego što smo uopće počeli snimati materijal za kvadrilogiju ili pjesme u studiju mislio sam da ću skrenuti. Toliko mi se ideja u tako kratkom vremenu narojilo u glavi da nisam znao kako da ih obuzdam. U nekim razdobljima mi je bilo toliko teško da sam imao napadaje panike, periode insomnije, depresije i manije. Znalo se dogoditi da sam samo počeo plakati, bez razloga. Valjda je sve to bio način čišćenja uma i duha i priprema teritorija za umjetnost. Što se tiče straha, nisam ga imao. Znao sam da ću napraviti to što sam zamislio i da će to biti dobro za mene kao osobu (tijekom ovog procesa posjetio sam neka mjesta u sebi u kojima do tada još nisam bio i to mi je dodatno pomoglo da sam sebe još bolje upoznam). Jedina stvar koja me brinula bilo je vrijeme i vremenske prilike. Mislio sam da ćemo sve brže završiti, ali se proces oduljio. Kažu da je vrijeme novac. Ja novca nisam imao, ali sam zato vremena imao napretek.

Koji su tvoji daljnji planovi?
Uvijek ima toliko toga što želim napraviti da mi je dan uvijek prekratak. Trenutno imam stotinjak gotovih pjesama koje treba snimiti. Uskoro krećem u studio snimiti poveći opus koji ću prezentirati sljedeće godine. Kao i do sada, želio bih da svaka pjesma ima pripadajući spot, a pošto uvijek razmišljam ‘konceptualno’, i sljedeći album će biti konceptualan LP album i znatno drugačiji od svog EP prethodnika. Također, želio bih završiti i tiskati roman o kojem sam prije pisao, ali mislim da to neće biti tako skoro. Svima koji misle da je pisanje pjesama mukotrpan posao savjetujem neka se okušaju u pisanju dugog proznog djela. Brzo će promijeniti mišljenje.

Želi li JohnJohn što poručiti ili preporučiti našim čitateljima?
Zbog društvenih mreža, pametnih telefona i televizije sve se više otuđujemo jedni od drugih. Nemojte propustiti šansu da uživo razgovarate s ljudima, da ih nadahnjujete i da oni nadahnjuju vas.

Za kraj, jedno neuobičajeno pitanje… Najdraže godišnje doba?
Trenutno – jesen. Od 21.12. – zima.

0 Shares
Muziku podržava