Ne prestajemo se igrati zato što ostarimo, ostarimo zato što se prestanemo igrati” (George Bernard Shaw)

Nakon Interlibera i knjiga šćućurili smo se u kut jednog od paviljona i uz ostatke debrecinki dočekali Infogamer i igre.

Reboot Infogamer jedan je od većih sajmova gaming industrije u regiji, a ove godine, u svojoj šestoj inačici, organizatori su dočekali preko 70 tisuća posjetitelja. Na površini od 17.500 m2 svoje ideje i proizvode predstavilo je više od 200 izlagača s preko 600 igraćih jedinica, a tu su još bili turniri, ekskluzivni popusti, nagradne igre, giveawayi i prilike za isprobavanje novih i aktualnih igraćih naslova – a kako bi gejmeri imali vremena za sve to, sajam je trajao pet dana.

Muziku podržava

Jedan od izlagača bio je zagrebački studio Exordium Games, osnovan 2014., u ime kojeg su nam sugovornici bili Juraj i Hrvoje. Iza i ispred Exordiuma je nekoliko projekata, a fokusirat ćemo se na Bear With Me, epizodnu point’n’click igru u kojoj glavnu ulogu ima sarkastični plišani medvjed Ted koji, iako sličan onome u istoimenom filmu, nema veze s njim. Igra se oslanja na karakter, šarm i atmosferu, a kao i sve igre žanra, veliki naglasak je na priči koja usprkos konstantom humoru i upadicama likova ima emotivni finale u koji sam se nedavno uvjerio.

Bear With Me u suštini je detektivska noir priča i krasi ju prikladan jazzy soundtrack s naglaskom na tiše tonove. Kad nije jazz, u pozadini se čuje atmosferična glazba s elementima horora i napetosti. Svaki žanr ili serijal video igara ima karakterističan zvuk i glazbenu podlogu, o čemu smo nedavno i pričali – Tony Hawk serijal imao je svoje jedinstvene alt-punk-rock-rap playliste, Final Fantasy je imao Nobuo Uematsua, sportske igre imaju popularne pop-rock brojeve, StarCraft ima svoje atmosferične orkestralne brojeve i vjerujem kako nema igre, ili ih ima vrlo malo, koje nemaju nekakve pozadinske zvukove ili glazbu.

Dečki, koliko su zvučne podloge u igrama važne i što možete reći o njima s gledišta developera?

Soundtrack i zvuk u igrama općenito, ima više funkcija. Prije svega tu je zbog stvaranja ugođaja/atmosfere i komuniciranja emocija, ali za razliku od drugih audio vizualnih medija, zvuk u igrama ima i funkcionalnu primjenu gdje developeri uz pomoć zvuka/glazbe navode igrača u pravom (ili krivom) smjeru. Još od najranijih dana video igara bilo je očito da zvuk ima poprilično veliku ulogu i mjesto u tom mediju. Zadnjih godina developeri sve vise stavljaju naglasak na kvalitetan soundtrack u igrama pa tako danas Hans Zimmer, recimo, radi glazbu za “Call Of Duty” franšizu.

Silent Hill serijal, iako poznat po mnogim stvarima, ima odličan soundtrack i atmosferu. Prvih par taktova odsviranih na bendžu za prvi Silent Hill ostat će vam u sjećanju godinama nakon što završite igru. Iako nisam igrao originalni Super Mario više od 20 godina, još uvijek znam svaku notu u glavnoj temi napamet.

Možete li reći nešto o BWM soundtracku i kreativnom procesu?

BWM soundtrack radio je Slava Pogorelsky, skladatelj i sound dizajner iz Izraela. Igrom slučaja, prilikom izbacivanja igrivog demo-a, vidio je igru i javio nam se preko društvenih mreža sa željom za suradnjom na projektu. Pošto je BWM tim u tom trenutku imao 2 člana, pristali smo. Glazbu u BWM ne koristimo koliko atmosferične zvukove. Recimo, prva scena u igri je soba od Amber, jedne od protagonistica igre. U ovoj sceni postavljamo ugođaj za cijeli serijal. Čujemo škripanje starog, drvenog poda, čujemo sat na zidu, kišu kroz prozor, povremeno neki udarac munje i slično. Samo kroz sound dizajn stvaramo užasno bogatu tapetu zvukova koji doprinose cjelokupnom dojmu i atmosferi. Glazba bi u ovom slučaju, možda, bila suvišna.

Ona u igri većinom prati tranzicijske scene, gdje Ted u duhu starih detektivskih filmova, ima monolog o trenutnom slučaju. Također, ako postoji glazba u sceni, obično je, izuzev par situacija, negdje uređaj za reprodukciju, tipa gramofon, radio na stolu, PA sistem, zvučnik u liftu itd. Sam soundtrack je mix različitih stilova i žanrova, ali većinom smo pratili formulu noir filmova pa je poprilično “jazzy”. Nema tu puno filozofije, znamo kakva je glazba bila popularna u to vrijeme i bilo koji drugi izbor bio bi čudan i nekonvencionalan – glazba, ako je loša (loše izabrana), može i uništiti cjelokupno iskustvo igraču. Koliko god nam je glazba bila bitna kao dio cijele priče, također smo pazili da nije nametljiva, odnosno, više je kao lounge glazba koja se sluša usput.

Koje su vama najdraže glazbene podloge?

Najdraže je teško izabrat, ali pokušat ćemo:

League of Legends – Svako predstavljanje novog heroja od trenutnih 130+ prati specifičan lajtmotiv napisan za tog lika. Glazba varira žanrovski od punk-rocka, metala, pa čak i opere, ali uvijek je dosljedna svijetu koji je igra uspostavila i liku za kojeg se veže. Baš je varijacija žanrova ono što je specifično za LOL glazbu i svaki put uspiju iznenaditi nekim kreativnim izborima.

Silent Hill – Strašni Silent Hill ima izvrsnu, sablasnu glazbu koja uvelike podiže horor ugođaj igre.

Final Fantasy serijal – Vrh klasične orkestralne kompozicije. Što je John Williams za Star Wars serijal to je Nobuo Uematsu za Final Fantasy. Izdvojio bih “Aerith’s Theme” (FF7), “One Winged Angel” (FF7) i “To Zanarkand” (FF10).

Devil May Cry – Primjer savršenog tematskog izbora glazbe za igru. Soundtrack potpisuju Combichrist i Noisia i teško je zamisliti bilo koju drugu glazbenu podlogu za ovaj naslov. “In your face” breakbeat s primjesama metala se čini kao savršen izbor glazbe za igru u kojoj bezobrazni Dante gomila demonska trupla svojim suludim break-neck kombo-ima. Kao i sama igra, glazba je brza, agresivna i nepredvidiva – ali super zabavna.

Life Is Strange – Savršeni zbor indie i alternativnih hitova za nenadmašnu priču ispričanu u ovoj igri. Jose Gonzalez, Alt J, Mogwai i Syd Matters samo su neki s popisa.

Ima toga još hrpa, ali to ćemo neki drugi put.

Kako je biti razvojni studio u Hrvatskoj?

Uzbudljivo. Hrvatska scena, iako u porastu, relativno je mala. Svi se međusobno poznajemo i ne postoji percepcija ostalih kao konkurencije već kao kolega. Redovito se družimo na Zagreb Game Dev Meetup-u, razmjenjujemo iskustva i know-how. Vrlo smo složna zajednica.

Last Encounter
Što ste predstavili na ovogodišnjem InfoGameru i kako ste zadovoljni posjećenosti?

Na ovogodišnjem InfoGamer-u smo predstavili dvije naše igre. Domaćoj publici smo po prvi put pokazali završeni Bear With Me serijal, sa sve tri epizode, i naš novi projekt koji je još u razvoju, Last Encounter – space shooter s action rogue-lite gameplay-om, koji se može igrati lokalno co-op do 4 igrača. U ovog igri igrači će prolaziti kroz 8 različitih galaksija, koje će varirati kroz razne opasnosti, misije, ponašanja i izgled neprijatelja, s mini-boss i boss borbama gdje će se testirati letačke mogućnosti, ali i brzina refleksa. Glavni cilj je bio skupiti što više analitike i podataka od gameplay-a, što će nam puno pomoći u daljnjem razvoju igre, kako bi igračima mogli ponuditi što bolji i što zabavniji gameplay. S posjećenosti i samim sajmom smo vrlo zadovoljni.

 

Za kraj, maestralni spoj glazbe i gaminga koji me nedavno oduševio. Florence + the Machine snimili su za igru Final Fantasy 15 tri pjesme, od kojih je jedna obrada “Stand By Me” – “Final Fantasy serijal uvijek sam doživljavala kao nešto lijepo i kreativno i mislim da ne bih mogla raditi s nekom drugom igrom, ne bi imalo smisla. Krajolik Final Fantasy svijeta i moj pejzaž lijepo se poklapaju – mistični su i epski”, kaže pjevačica Florence Welch. Za kraj članka, kraj igre, kraj svijeta – Rachel i “Stand By Me”:

Muziku podržava
Stisni