Tom Berninger
Mistaken for Stranger
Datum izdanja: 01/09/2013
Izdavač: /
Žanr: Dokumentarni
Trajanje: 75
Naša ocjena:
Kako danas snimiti glazbeni dokumentarac a da nekog vraga veli, da ima smisla i da je drugačiji od onoga što stalno možete gledati u redovitoj produkciji? Da nije photoshop muljanje i dizanje spomenika ‘palim borcima’, nego živa priča o živom bendu?
Da rezonira kao “Don’t Look Back” ili “Eat The Document” nekad , pomakne stvari naprijed u vremenu kad ste mislili da su iznenađenja nemoguća? I kad vam svi nostalgičari uporno trube da je nekad glazba bila bolja, kad znamo da nije. A nisu niti dokumentarni filmovi o glazbi.
Manekenski štosevi za idiote
Na prvoj zagrebačkoj kino-projekciji filma “Mistaken For Strangers” o američkom sastavu The National vidjeli smo da se i to može. Dapače, maknite manekenske štoseve za idiote, pustite pravu priču u sinopsis i eto filma na kojem ćete se smijati do suza.
The National su dovoljno pametni da znaju kako treba priči prići s druge strane, obrnuto, jer vidjeli smo sve klasične varijacije dosadnih prikaza nečije genijalnosti i veličine. Ovu o njima gledali smo u kinu skupa s Matom Škugorom, čovjekom koji je The National doveo i ‘napravio’ u Hrvatskoj. Znajući za sve pozadinske priče nemoguće je ne vjerovati ovoj koja se otkriva u “Mistaken For Strangers”, odličnom filmu koji trebate vidjeti i ako niste ‘nationalist’ po uvjerenju.
Film na Filmomaniji
Ideja je bitna, naravno, ali zatim i realizacija. The National su bend o kojemu sve znate, gledali ste ih barem 3-4-5 puta na koncertima kod nas (ako je ispod tri znači da niti ne čitate ovaj tekst), ali ovakvu priču niste očekivali. Nevezano uz rock glazbu, jer “Mistaken For Strangers” je vraški dobar komad filmske umjetnosti.
I bit će vam zanimljiv, a možete ju vidjeti na MAXtv Filmomaniji od 19. do 29. rujna u Cineplexx Centru Kaptol. Ako usput još i volite The National ne preporuča vam se propustiti, a čisto sumnjam da hoćete.
Sve ostaje u familiji
Ključan je odnos Matta Berningera i benda s mlađim bratom Tomom, redateljem filma, snimateljem i glavnim generatorom priče koja uz efektne koncertne snimke i materijale zabilježene iza pozornice baca drugačije svjetlo na bend koji tako prokleto volite.
Ako postoji definicija ‘growin’ up in public’, onda je “Mistaken For Strangers” odrastanje pred filmskom kamerom. Od samog početka kad pjevač Matt Berninger u Brooklynu, govoreći pred kamerom iznerviran popizdi na brata, jasno vam je da se nešto ‘kuha’.
Ideja je bila odlična, producenti Matt Berninger i supruga mu Carin Besser, ujedno i montažerka, pametno su ostavili ‘sve u familiji’ i izbjegli ideju klasičnih narativnih dokumentaraca kakvi se rade svaki dan i o perifernim govnima pop glazbe.
Ali nisu to napravili da friziraju priču o bendu nego suprotno, da otvore prostor za drugačiji filmski prikaz, a ideja je toliko dobra da mi se čini da će se uskoro pojaviti i big budget verzije s nekim drugim zvijezdama.
Trebalo se toga sjetiti
Uspjeli su izaći s filmom koji baca urnebesno duhovito svjetlo na urnebesno ozbiljan bend, kroz situacije u koje članove benda, a i sebe, stavlja Tom Berninger. Radi se o bitnom pomaku unutar žanra dokumentaraca koji si mnogi ne bi dozvolili, kod nas pogotovo, jer ovo je fina i friška ideja, muvimejking budućnosti, originalna priča usput precizno realizirana.
Fućkaš budžet, pa i Pearl Jam su objavili koncertni DVD koji su dva roadieja snimala portabl kamerama, a David Lynch snimio je “Inland Empire” sa Sonyevim kamerama kakvu i ja imam doma.
Dakako da je ideja bila najbitnija, ali ona je u “Mistaken For Strangers” filmski uređena i priređena u ozbiljnu cjelinu. No, dojam indie-filma koji s guštom ruši pravila ostaje. Zvuči jednostavno, ali trebalo se toga sjetiti i koncept pretvoriti u artikulirani film koji i estetski drži vodu u sat i deset minuta trajanja.
Lijepe priče o nebitnim pričama
Baš zbog opake hollywoodske navike da se i o nebitnim pričama lijepo priča, ili snimaju filmovi, “Mistaken For Strangers” je film koji postupak gura naprijed i otvara nova vrata.
Od intervjua pred kamerom s Tomovim suludim pitanjima na koja nitko ne odgovara – a koja namjerno relativiziraju klišeje vezane uz rock glazbu – do njegove uloge na turneji koju je dobio kao roadie, naravno zahvaljujući prezimenu.
Iako snima ‘svoj’ film, zadužen je za vodu i ručnike na bini kojih nema, slavni Werner Herzog zbog njega poslije koncerta ostaje 45 minuta čekati pred garderobom, a i prva projekcija radne verzije filma za bend i prijatelje u New Yorku prolazi kao ozbiljna tehnološka nesreća.
Ovako bi Tarantino snimao o Stonesima
Dakako da je to scenarij, ali ima podlogu. Odnos poznatog Matta i ‘sekundarnog’ brata Toma – zaljubljenika u heavy metal, niskobudžetne horor filmove (svoje) kojima šokira članove benda – dobrog crtača stripova s morbidnim idejama (majka im je slikarica), kao i reminisencije na zajedničko odrastanje stalno stavljaju Toma u poziciju luzera spream ‘big brothera’.
Samo za potrebe filma, jer Tom je motor priče i magnet na ekranu, i ako je ovo njegova ideja pada mi na pamet da bi ovakav dokumentarac o The Rolling Stonesima, recimo, snimio Quentin Tarantino da su mu to nekim slučajem dali napraviti prije njegovog prvog filma.
Bolji spomenik od Kerumovih
Ali nisu mu dali, niti su ga zvali. “Mistaken For Strangers” je, da ne kvarimo zadovoljstvo gledanja unaprijed, jedan od filmova koji pomiču dokumentarističku šablonu a poklonike grupe može samo oduševiti. Pa i one koji ne prate The National, jer radi se o odličnom filmu.
Svi koji ste ih gledali na koncertima ste na sigurnom terenu, nisu vas iznevjerili i snimili neku šit-sapunicu poput ovih naših, niti sami sebi podigli umjetni spomenik poput ovih Kerumovih…