Domaća zadaća iz hip-hop povijesti

2308

Malo tko ima više prava za raskopati jednu od najvećih kolekcija vinilnih ploča od DJ Shadowa, koji će skupa s Cut Chemistom na turneji “Renegades of Rhythm” u zagrebačku Tvornicu donijeti presjek tisuća sakupljenih ploča legendarnog turntablista i začetnika cijelog žanra Afrike Bambaate.

Ovih dana se svatko voli zvati pionirom, no Bambaataa je svojim radom kroz ’70-e i ’80-e godine prošlog stoljeća dovoljno pridonio hip-hopu i elektronici i udario temelje ‘turntablismu’ da zasluži nadimak ‘the godfather’ i ime mu se povlači po usnama svakoga glazbenika svjesnog razvoja hip-hopa kao glazbe i kulture.Godinama prije zlatnog doba hip-hopa i postepenog ulaska u mainstream, Bambaataa je u žiži događaja postao duhovni vođa svakog s dva gramofona i kutijom opskurnih ploča. Njujorški Bronx kasnih ’70-ih bio je nulta točka razvoja hip-hopa i srodnih žanrova, a na legendarnim kućnim tulumima stvarale su se metode korištenja ploča koje su danas neizostavni dio većine pjesama na glazbenim ljestvicama.Iako primarno povezan s hip-hopom, naročito kroz svoje osvješteno djelovanje unutar kolektiva Zulu Nation, Bambaataa je sredinom ’80-ih postao etablirani pionir elektronike, utjecavši na razvoj house i electro funk glazbe. Eklektični ukus doveo ga je do suradnje sa širokim rasponom glazbenika poput Jamesa Browna i Johna Lydona, iako mu je jedini hit bio “Planet Rock” iz 1982. Kao profesionalni sakupljač ploča, nakupio ih je preko 40 tisuća u trenu kad ih je stavio na raspolaganje sveučilištu Cornell gdje je 2012. postao gostujući profesor u odjelu specijaliziranom za hip-hop glazbu.DJ Shadow, također poznat po svojoj kolekciji od preko 60 tisuća ploča, karijeru je osnovao na sempliranju, ponajviše s kultnim albumom “Endtroducing…” iz 1996. koji je takvu metodu stvaranja glazbe etablirao u mainstreamu, dok Cut Chemist svoje akreditacije vuče iz benda Jurassic 5 i brojnih drugih suradnji – uzajamna ljubav prema vinilu čini ih prirodnim izborom za kopanje po desecima disućama ploča i prezentaciju najboljeg od njih.

Hip-hop još uvijek je dominantni žanr popularne glazbe i neizgledno je da će preko noći nestati i stoga je nevjerojatno koliko su neki dijelovi te povijesti slabo dokumentirani – “Renegades of Rhythm” služi kao ispravljanje tog propusta, audiovizualna strana onoga što Bambaataa radi na Cornellu. Rast prodaja ploča je možda privremeni fenomen, no tehnologija nastavlja kopanje po prašnjavim kutijama drugim metodama i čvrsto se nalazimo u dobu gdje ne postoji opskurna, stara ili nedostupna glazba.

Sudeći po reakcijama na nastupe u SAD-u i Europi, dva tipa s hrpom ploča i par gramofona povijesnu lekciju pretvorit će u vrijedno gostovanje, obaveznu lektiru ljubitelja hip-hopa, elektronike i ploča.

0 Shares
Muziku podržava