Kada pomislite na radio, većinu vas sigurno asocira na medij na odlasku.
I dok mnogi misle kako je radio već jednom nogom u grobu, postoji čovjek koji je radio transformirao u ‘nešto više’ te je od obične studentske radio stanice kroz četiri desetljeća napravio globalnu senzaciju. Njegovo ime je Kevin Cole, a pod njegovom palicom, KEXP je postao jedna od najinovativnijih i najutjecajnih kulturnih sila u SAD-u pa i šire, te je iz radio postaje prerastao u instituciju koja slavi glazbu kao umjetnost koja se pod svaku cijenu mora dijeliti i doživjeti.
S Kevinom smo popričali u Ljubljani, za vrijeme održavanja MENT glazbene konferencije i festivala gdje je bio jedan od glavnih govornika. Duge, pomalo sjede kose, Cole više izgleda kao pripadnik hipi generacije koji je zapeo u nekim prošlim vremenima, nego kao vizionar. On je istinski zaljubljenik u glazbu koji je svjedočio prvim glazbenim počecima velikana kao što su Prince i Nirvana, te je otkrivao danas planetarno popularne bendove kao što su Arcade Fire, Kings of Leon te Of Monsters and Men koji su nakon KEXP gostovanja jednostavno – eksplodirali.
‘Content’, to jest sadržaj, je riječ koju vrlo često spominješ i kao ‘Chief Content Officer’ (CCO), zadužen si za izvrsnost sadržaja koji KEXP producira. Usudio bih se reći da si vizionar – streaming si objeručke prihvatio puno prije nego je to postalo popularno, unutar KEXP-a nedavno je otvoren centar gdje se educiraju nove generacije producenata sadržaja za digitalne formate poput YouTuba i blogova. Kako uvijek uspijevaš biti korak ispred, i koliko je to važno u ovoj industriji?
Postoje dva programa koja smo nedavno pokrenuli. Pokrenuli smo besplatne radionice namijenjene bendovima pod nazivom “Mastering the Hustle” gdje im nudimo znanja i alate koji su potrebni za uspjeh – tjeramo ih da razmišljaju o sadržaju i spajanju s fanovima na različite načine osim sviranja i prodaje glazbe. Postoji jedan cijeli svijet produkcije sadržaja koji bendovi moraju savladati. Program koji si spomenuo u kojem educiramo nove generacije producenata sadržaja nastao je iz naše potrebe za što boljim, dinamičnijim i zanimljivijim sadržajem.
Dakle teza da biti samo glazbenik u današnje vrijeme nije dovoljno, već glazbenici moraju posjedovati hrpu vještina i biti poduzetnici, producenti, marketinški stručnjaci stoji?
Apsolutno, i zato radimo to što radimo – educiramo nove generacije.
Može li se onda KEXP uopće više nazvati radio postajom? KEXP je godinama mnogo više od toga. Jeste li ikada pomislili na re-branding?
(smijeh) Pa da, mi u vodstvu smo još 2004. shvatili da nismo više radio postaja, pa smo redefinirali našu definiciju. Nazvali smo se neprofitnom umjetničkom organizacijom čija je misija obogaćivati živote kroz glazbu i nova otkrića. A to činimo – mislim da je ovo izuzetno važno – kroz pažljivo selektiran i kreiran sadržaj. Bez obzira na platformu, sadržaj mora biti probran od strane stručnjaka ili nekog autoriteta te zaljubljenicima u glazbu mora pružiti određenu perspektivu ili kut gledanja. Na taj način, uvelike se razlikujemo od streaming servisa i ljudi to izuzetno cijene. Uz samo emitiranje preko radio valova i putem interneta, imamo velik broj platformi koje pružaju nova, različita iskustva za krajnje korisnike, bilo da se radi o editorialima, blogovima, kratkim video formatima ili video prijenosom iz studija uživo. Dakle, radio je naš početak ali sebe doživljavamo kao mnogo više. Ipak, potrebe za re-brandingom nema, jer nas nova publika upoznaje kroz nove formate putem weba i za njih, mi smo jednostavno KEXP. Način na koji nas ljudi doživljavaju istovjetan je s načinom na koji konzumiraju naš sadržaj. Kada sam putovao Europom, puno ljudi ne zna da smo mi radio postaja.
Kao neprofitna organizacija, razlikujete se od ostalih aktera prisutnih u svijetu glazbene industrije. Može li se od glazbe živjeti, i kako doživljavaš činjenicu da glazbenici, osim planetarno popularnih imena, danas krpaju kraj s krajem?
U KEXP-u služimo četiri različita entiteta – postojimo zbog slušatelja, a zatim i zbog umjetnika. Kad podržavamo i služimo umjetnicima, u isto vrijeme pomažemo glazbenom eko sustavu poput klubova, diskografskih kuća, izdavača i studija. Služeći ova tri entiteta, pomažemo cijeloj zajednici, znaju li oni to ili ne, jer naš utjecaj na kvalitetu života zajednice sigurno postoji. Esencijalno nam je da činimo sve što je u našoj moći kako bi smo pomogli umjetnicima da prežive i zarađuju. A danas biti umjetnik – to je izuzetno teško.