Prvi znanstveni rad o Radioheadu na hrvatskom jeziku

17.6.2011. @ 09:07 Stjepan Vrečko

Navikli smo da su teme znanstvenih radova u pravilu suhoparne i nezanimljive van stručnih krugova. Može li se napraviti diplomski rad o omiljenom bendu?

Reći ćete da može, ali ne kod nas već vani. Nina Jukić uvjerit će vas u suprotno.

Muzikologija je, kaže definicija, znanost o glazbi. U svom najširem tumačenju istražuje fenomen glazbe iz perspektive raznih relevantnih disciplina uključujući i humanističke znanosti, te kulturološki, prirodoslovni i sociološki pristup.

20110616-163436_17.jpg

Jedan od autoriteta na ovome polju je i Richard Middleton koji je još 1990. rekao da je najveći problem muzikologije što gotovo u potpunosti ignorira popularnu glazbu: većina relevantnih djela ponaša se kao da popularna glazba jednostavno ne postoji i prvenstveno se orijentira skladateljskoj i tradicijskoj glazbi.

Ali vremena se mijenjaju, pa je muzikologija popularne glazbe u svijetu postala vrlo živo i plodonosno područje znanstvenog istraživanja. Nije rijetkost vidjeti diplomske radove ili doktorske disertacije na temu Stinga, grupe U2, Franka Zappe, The Beatlesa ili primjerice Van Halena. U Hrvatskoj će se rijetko naći znanstveni rad s temom popularne glazbe, mada ne možemo reći da ih nema.

Neki će se prisjetiti Siniše Mataića koji je za svoj diplomski rad na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu napravio alternativni spot za pjesmu "Bog i Zemljani" grupe TBF, a netko je možda negdje naletio na podatak da je Luka Bulić na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu diplomirao s temom o Oliveru Dragojeviću. No pravi muzikološki radovi gotovo da ne postoje.

Nina Jukić diplomirala je 2010. godine muzikologiju na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, a njezin diplomski rad nosi naziv "Popularna glazba i postmodernizam: analiza postmodernističkih elemenata u stvaralaštvu Radioheada".

20110616-163423_16.jpg

To je prvi znanstveni rad na temu Radioheada na hrvatskom jeziku, a svjesna poteškoća s kojima se susretala pišući ga, mlada profesorica povijesti glazbe i magistra muzikologije odlučila je postaviti ga on-line na svoj blog Postmodradiohead.wordpress.com kao doprinos razvijanju istraživanja popularne glazbe i kulture kod nas.

"Kao temu svog rada izabrala sam baš Radiohead jer sam se kao obožavateljica, ali i muzikologinja, vrlo često pitala po čemu se to zapravo razlikuju npr. 'Creep' i 'Everything In Its Right Place', kako se dogodila ta 'promjena' u zvuku s albumom 'Kid A' i zašto je recepcija tog albuma bila tako podijeljena.

Zašto je Radiohead istovremeno jedan od najpoznatijih bendova na svijetu i bend s 'aurom' anti-zvijezda koji subverzivnim marketinškim strategijama propitkuju glazbenu industriju (a svejedno zarađuju milijune), na koji način je povezana Radioheadova glazba i likovna umjetnost Stanleya Donwooda (autor svih naslovnica) i brojne druge stvari... Postmodernizam se, kao koncept, pokazao vrlo zahvalnim za objašnjavanje svih ovih i drugih pitanja, a Radiohead pak kao vrlo zanimljiva i relevantna tema za istraživanje" pojašnjava autorica.

Nada se da će njezin rad mnogima biti zanimljiv i da će im pružiti neke nove uvide kako u stvaralaštvo ovog benda, tako i u neke fenomene i probleme suvremene popularne kulture općenito (granice između glazbenih žanrova, utjecaj tehnologije na umjetnost, opozicija između 'visoke' i 'niske' kulture, glazbena industrija, videospotovi...), te da će pronaći svoj put do obožavatelja Radioheada, ali i do onih koje naprosto zanima popularna kultura i postmodernizam.

kraj

Stjepan Vrečko

Stjepan Vrečko - Ponekad su važniji oni tonovi koji se ne odsviraju...