Recenzije

Rock'n'roll egzistencijalizam

8.6.2011. @ 11:19 Sandra Dobranić

Razni autori:

Zvučni zid II - Vinilne priče

Datum izdanja:svibanj 2011.
Izdavač:Menart
Jezik:Hrvatski
Br. stranica:222
Naša ocjena: Ocjena: 4/5

Kada neke stvari postanu hit, logično je da imaju svoj nastavak. Tako je ovih dana objavljen i drugi dio popularne zbirke "Zvučni zid", koji nosi naslov "Zvučni zid II - Vinilne priče", urednika Arsena Oremovića.

I ovo izdanje donosi nam 28 novih i više-manje uzbudljivih priča o zlatnom dobu vinila i ljubavi prema rock glazbi iz pera domaćih autora (od kojih su neki sudjelovali u stvaranju prethodne zbirke), ali urednik se potrudio i pružiti nam nekoliko svjetskih ekskluziva u kojima autori nude intimističke, esejističke ili fikcijske priče koje imaju uvijek isti zajednički nazivnik - rock glazbu, pjesme, albume i/ili izvođače.

Od domaćih autora tu su ugledna imena iz svijeta književnosti, novinarstva, glazbe i filma: Renato Baretić, Alen Bović, Aleksandar Dragaš, Đelo Hadžiselimović, Domagoj Jakopović Ribafish, Krešimir Mišak, Ante Perković, Mirela Priselac Remi, Borivoj Radaković, Nenad Rizvanović, Ognjen Sviličić, Hrvoje Šalković, Goran Tribuson i mnogi drugi.

Što se tiče spomenutih svjetskih ekskluziva, "Knjiga je na neki način postala i internacionalna jer su joj se pridružili veliki britanski dokumentarist Leslie Woodhead koji je '60-ih. godina snimio The Beatlese i Stonese. Potom oskarovac Kirk Francis, ali i neki od velikih ikona iz regije, poput Srđana Gojkovića Gileta (Električni orgazam) i bosanskog režisera Pjera Žalice" rekao je urednik izdanja na nedavnom predstavljanju knjige.

20110608-094115_mpz-2-k.jpg

Mračni predmet želja - bend koji prati 'vinilne priče'

Posebnost ove zbirke je u tome što nije samo 'ukoričena glazba', već je popraćena CD-om s tri pjesme grupe Mračni predmet želja koju većinski sačinjavaju autori iz knjige: Ana Majhenić (vokal), Ognjen Sviličić (solo gitara), Borivoj Radaković (ritam gitara, vokal), Arsen Oremović (bubnjevi) i Damir Smiljanić-Smiley (bas).

Za prvi singl izbrana je pjesma "Jer odlaziš". Radi se o obradi popularnog hita "Porque te vas" pjevačice Jeanette koji se pojavio u filmu Carlosa Saure "Cria cuervos" (1975.). Album na kojem će između deset pjesama biti pola obrada, pola autorskih pjesama, izlazi najesen. Kako sami članovi benda kažu, glazba koju oni sviraju je dark-pop, koja se ugođajno jako uklapa u kontekst zbirke.

Tematski i sadržajno zbirka se ne razlikuje mnogo od svoje uspješne prethodnice. Kroz izmišljene, ali u stvarnosti utemeljene teze o 'Svetom Trojstvu rocka' - Dylanu, The Beatlesima i Stonesima, ali i Elvisu i Let3-u, o nekim se poznatim junacima i događajima progovara na potpuno nov način... Priče su podijeljene u četiri dijela od kojih prvi i posljednji dio na promišljen način zaokružuju zbirku kao cjelinu.

Prvi dio nastavlja se na posljednji dio prvog "Zvučnog zida", donoseći nam potpuno fikcionalne i alternativne rock-svjetove, propitujući uzročno-posljedične veze i njihov utjecaj na postojeću povijest rock'n'rolla.

Iako urednik tvrdi da autorima ništa nije bilo zadano te da je tema alternativnih rock-povijesti samo sugerirana, čitatelj može steći dojam da je upravo njegova priča "Dan kad je rock stao" okosnica zbirke. Postavlja se pitanje 'što bi bilo kad bi bilo...' koje se kao lajtmotiv proteže kroz većinski broj priča u zbirci. Što bi danas bilo s rockom da je Lennon postao pastir na Novom Zelandu, ili da se Dylan uputio s gitarom na neku kalifornijsku plažu a ne u Greenwich Village, ili da, odjednom, niti jedan rock bend na planeti više ne može snimiti rock album?

S druge strane, u posljednjem poglavlju nude se intimističke ispovijesti upravo o vinilkama koje su na neki način formirale same autore u njihovom rock odrastanju i obrazovanju. Redaju se tako priče Gorana Tribusona o Dylanovoj "Blonde On Blonde", ploči koja je na njega imala golem utjecaj. Aleksandar Dragaš napisao je priču "Iz Predgrađa u Predgrađe" i istaknuo utjecaj Joea Strummera kojeg je nazvao svojim drugim ocem. Svi se oni pitaju 'što bi bilo da baš tada nisam potajice slušao bratove ploče, da moj otac nije imao tako dobar ukus, da nisam otišao baš na taj i taj koncert...?' "U tom trenutku uopće ti ne pada na pamet da nasumično slušanje glazbe može utjecati na tvoj ukus ostatak života."

Glazba je nezamjenjiv dio naših života, pa i nas samih, neki su toga svjesni više, a neki manje. Kako kaže Renato Baretić "Ploče su bile veoma važan dio mog života. U jednom razdoblju najvažniji. Određivale su moj put, ukuse. Određivale su s kakvim ljudima ću se družiti i kako ću se oblačiti. Koliko ću se svađati s roditeljima i oko čega. Mogu rekonstruirati svoj život prisjećajući se glazbe koju sam slušao." Stoga uistinu nije na odmet da se u tom duhu rock egzistencijalizma svi ponekad zapitamo - što bi uistinu bilo da nema rocka, bi li naš svijet bio isti?

kraj