Zola Jesus: Soundtrack za ples u okovima

    855

    Zola Jesus

    Okovi

    Datum izdanja: 08.09.2017.

    Izdavač: Sacred Bones Records

    Žanr: Eksperimental, Elektronika, Indie Pop

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Doma
    2. Exhumed
    3. Soak
    4. Ash to Bone
    5. Witness
    6. Siphon
    7. Veka
    8. Wiseblood
    9. NMO
    10. Remains
    11. Half Life

    Na naslovnici njenoga petog albuma Zoli Jesus lice je pokriveno maskom od mulja i mastila, ispod koje proviruje pogled ujedno i drzak i melankoličan. Naslovnica “Okova” neodoljivo podsjeća na onu njenoga drugoga studijskog albuma “Stridulum II” na kojoj joj je cijela glava prekrivena muljem. Je li se Nika Roza Danilova odvažila otkriti oči i skinuti veo misterioznosti? Donekle da, jer joj pogled nije usmjeren u objektiv.

    Okovi“, kako i sam naslov sugerira, donosi priču o osobnim zatvorima, lancima i granicama u kojima se nalazi svatko od nas. Nemogućnost izlaska iz vlastitoga tijela kao i nemogućnost probijanja granica rađa tjeskobu i postavlja pitanje mogućnosti dodira drugih tijela. Tijelo kao takvo liminalni je okov, no ujedno i medij kojim komuniciramo sa svijetom i drugima. U slučaju Zole Jesus tjelesnost je glazbena i ekstatična. Na svom petom albumu to je najbolje pokazala jer “Okovi” predstavljaju njezinu unutarnju transgresiju i zrelost koju je postigla, kako na intimnom, tako i na profesionalnom planu. Povratak na Sacred Bones etiketu bio je odličan potez jer stil koji njeguje ta kuća odgovara Nikinoj personi i mogla je se otvoreno i iskreno izraziti.

    Od industriala, elektronike i predivnih orkestracija, glavni je adut albuma njezin specifičan vokal koji podsjeća na Siouxsie Sioux s jedne strane, te na Kate Bush s druge strane. Kao spoj ta dva legendarna vokala, Zola Jesus ujedno je i spoj stilova navedenih glazbenica. Iako njeguje goth stil, njezini su albumi uglavnom u nekom pop ruhu. Aranžmani su takvi da glazba ne djeluje premračno, dok su tekstovi i vokal masivni i teški. Posebice se na “Okovima” Nika okrenula teškim temama i terapeutski prošla kroz najunutarnjije slojeve svoje persone.

    Muziku podržava

    Za potrebe snimanja albuma preselila se u kuću u Wisconsinu u kojoj je odrasla. Izolacija je sve češća pojava među glazbenicima koji traže prostor i vrijeme za stvaranje, bez ometanja i interferiranja drugih ljudi i pojava koje mogu omesti kreativni proces. Uz izolaciju druga je važna stvar studij francuskoga jezika i filozofije jer je u tekstovima vidljiva zrelost i vještina koju je Nika postigla. Teme poput tjeskobe, osamljenosti, suicidalnosti, depresije, vezanosti i odnosa protežu se kroz album na decentan i minimalističan način, a predivne orkestracije samo naglašavaju ozbiljnost izdanja.

    Uvodna “Doma” zvuči kao koral, a Nikin snažan glas pridonosi dramatičnosti i teatralnosti numere. “Exhumed” samo nastavlja u tom tonu, potpuno filmski dramatično i intenzivno. Masivnost koja odzvanja svakim tonom gotovo je monumentalna. Nikina ljubav prema japanskom Butoh plesu posebno je manifestirana na ovoj stvari, no proteže se kroz cijeli album.

    “Soak” je najdojmljivija i tipično u stilu Zole Jesus s ranijih izdanja. Protkanost elektronikom i izraženi bubnjevi daju ovoj stvari efektnost koja ju izdvaja od ostalih. “Witness” progovora o odnosu Nike i bliskog prijatelja koji je dvaput pokušao samoubojstvo i najteža je na albumu. Kada se sluša tekst, dobije se dojam intimnosti “Okova” i njegove ljudske snage. Oponašanje zvukova prirode osjetno je u “Siphon”, a donekle i u “Veka”, koja bi mogla biti soundtrack horor filmova. Završna Half Life referenca je na video igricu, no ujedno i na stvarnost svih ljudi koji hodaju po rubu i prolaze kao duhovi kroz život, odnosno polu-život.

    “Okovi” su posveta svima njima i soundtrack života u lancima kojih se ne možemo osloboditi, ali barem možemo, čak i u njima, plesati.

    Muziku podržava