Zasluženo album desetljeća

    5266

    Darko Rundek

    Apokalipso (Reizdanje)

    Datum izdanja: 04.05.2007.

    Izdavač: Jabukaton / Dancing Bear

    Žanr: Rock

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Apokalipso
    2. Tranzit
    3. Uajdalalaj
    4. More, More
    5. Štrajk Željezničara
    6. Šuvarivarivo
    7. Crni Dusi
    8. Senor
    9. Old Boy
    10. Grane Smo Na Vjetru
    11. Za Nas
    12. Theme 58

    Izdavačka kuća Dancing Bear preuzela katalog ugašene etikete Jabukaton te iznova objavila neke ključne, danas već kultne albume hrvatske glazbe. Uz novooformljene Majke i reizdanja njihovih albuma, važno mjesto zauzima i “Apokalipso“, prvi samostalni uradak Darka Rundeka nakon gašenja matičnog mu Haustora.

    Davne 1990. jedna od najzanimljivijih i najutjecajnijih grupa, najbolji izdanak hrvatskog novog vala, prestala je s radom. Darko Rundek preselio se u Pariz, Srđan Sacher s Borisom Leinerom osnovao grupe Naturalna Mistika i Vještice, a Damir Prica grupu Cul-de-Sac. Grupa Haustor bila je prošlo svršeno vrijeme.

    No može Rundek probati pobjeći od Haustora, ali teško da će ikad u potpunosti izaći iz njegove sjene, jer duh Haustora više-manje živi u svemu što je Rundek nakon odlaska u solističke vode snimio: u Rundekovom stvaralaštvu uvijek je bio prisutan svojevrsni artizam, neko čudno ‘ludilo’, sklonost miješanju različitih, često posve suprotnih glazbenih utjecaja. Ranu fazu Haustora, onu novovalnu otvorenost ‘svemu i svačemu’, Rundek je iznimno vješto uklopio u svoja glazbena ‘etno-istraživanja’ tijekom samostalne karijere, ali i u suradnji s Cargo Orkestrom.

    Rundek je oduvijek bio zainteresiran za world music, puno prije nego je ta složenica uopće i skovana (počevši još od albuma “Treći Svijet” iz 1984.): u njegovom svijetu uvijek je bilo imaginarnih i nadrealnih slika, ali nije mu bilo bitno odakle one dolaze; mogle su dolaziti iz Afrike, ali i iz Zagreba, Sarajeva ili bilo kojeg drugog grada ili mjesta.

    Muziku podržava

    Početkom agresije na Hrvatsku, Rundek je dobrovljno otišao u Pariz, a mnogi mu i dan-danas zamjeraju neslavnu epizodu s Radio Brodom uz nesudjelovanje u svim domoljubnim projektima. Politiku i glazbu nikako ne treba spominjati u istoj rečenici, ali nakon trijumfalnog Rundekovog povratničkog koncerta s Haustorom 1995., dvije godine kasnije snimljen je “Apokalipso”.

    Istoimena pjesma dobila je 1998. nagradu Porin za hit godine, pjesmu godine i najbolji video spot, a album je zaradio još tri nominacije za istu nagradu. Glazbeni kritičari ploču su proglasili savršenom – što ona bez sumnje i jest – ali to oduševljenje bilo je, zahvaljujući euforiji obožavatelja, svojevrsno ‘političko vraćanje duga’ čovjeku koji je pet godina bio gotovo nepoželjan u rodnom gradu.

    Album i istoimeni singl postali su najveći hitovi u dotadašnjoj Rundekovoj karijeri, a danas – gledano retroaktivno – primjećujemo kako album ipak nije bio cjelovit koncept kakav je Rundek imao u planu, no većina materijala upadljivo je odudarala od bilo čega što je objavljivao s Haustorom.

    Miješanje etnomotiva – od romskog melosa, jazza i afričkih utjecaja pokupljenih u pariškim imigrantskim klubovima – kombinirano s baladerskom atmosferom zadimljene kavane i naslanjanje na vokale Bowiea i Brynea, iznjedrilo je u zatvorenoj pop formi najbolji album tog vremena.

    Muziku podržava