Darko Rundek
Apokalipso (Reizdanje)
Datum izdanja: 04.05.2007.
Izdavač: Jabukaton / Dancing Bear
Žanr: Rock
Naša ocjena:
Popis pjesama:
Izdavačka kuća Dancing Bear preuzela katalog ugašene etikete Jabukaton te iznova objavila neke ključne, danas već kultne albume hrvatske glazbe. Uz novooformljene Majke i reizdanja njihovih albuma, važno mjesto zauzima i “Apokalipso“, prvi samostalni uradak Darka Rundeka nakon gašenja matičnog mu Haustora.
Davne 1990. jedna od najzanimljivijih i najutjecajnijih grupa, najbolji izdanak hrvatskog novog vala, prestala je s radom. Darko Rundek preselio se u Pariz, Srđan Sacher s Borisom Leinerom osnovao grupe Naturalna Mistika i Vještice, a Damir Prica grupu Cul-de-Sac. Grupa Haustor bila je prošlo svršeno vrijeme.
No može Rundek probati pobjeći od Haustora, ali teško da će ikad u potpunosti izaći iz njegove sjene, jer duh Haustora više-manje živi u svemu što je Rundek nakon odlaska u solističke vode snimio: u Rundekovom stvaralaštvu uvijek je bio prisutan svojevrsni artizam, neko čudno ‘ludilo’, sklonost miješanju različitih, često posve suprotnih glazbenih utjecaja. Ranu fazu Haustora, onu novovalnu otvorenost ‘svemu i svačemu’, Rundek je iznimno vješto uklopio u svoja glazbena ‘etno-istraživanja’ tijekom samostalne karijere, ali i u suradnji s Cargo Orkestrom.
Rundek je oduvijek bio zainteresiran za world music, puno prije nego je ta složenica uopće i skovana (počevši još od albuma “Treći Svijet” iz 1984.): u njegovom svijetu uvijek je bilo imaginarnih i nadrealnih slika, ali nije mu bilo bitno odakle one dolaze; mogle su dolaziti iz Afrike, ali i iz Zagreba, Sarajeva ili bilo kojeg drugog grada ili mjesta.
Početkom agresije na Hrvatsku, Rundek je dobrovljno otišao u Pariz, a mnogi mu i dan-danas zamjeraju neslavnu epizodu s Radio Brodom uz nesudjelovanje u svim domoljubnim projektima. Politiku i glazbu nikako ne treba spominjati u istoj rečenici, ali nakon trijumfalnog Rundekovog povratničkog koncerta s Haustorom 1995., dvije godine kasnije snimljen je “Apokalipso”.
Istoimena pjesma dobila je 1998. nagradu Porin za hit godine, pjesmu godine i najbolji video spot, a album je zaradio još tri nominacije za istu nagradu. Glazbeni kritičari ploču su proglasili savršenom – što ona bez sumnje i jest – ali to oduševljenje bilo je, zahvaljujući euforiji obožavatelja, svojevrsno ‘političko vraćanje duga’ čovjeku koji je pet godina bio gotovo nepoželjan u rodnom gradu.
Album i istoimeni singl postali su najveći hitovi u dotadašnjoj Rundekovoj karijeri, a danas – gledano retroaktivno – primjećujemo kako album ipak nije bio cjelovit koncept kakav je Rundek imao u planu, no većina materijala upadljivo je odudarala od bilo čega što je objavljivao s Haustorom.
Miješanje etnomotiva – od romskog melosa, jazza i afričkih utjecaja pokupljenih u pariškim imigrantskim klubovima – kombinirano s baladerskom atmosferom zadimljene kavane i naslanjanje na vokale Bowiea i Brynea, iznjedrilo je u zatvorenoj pop formi najbolji album tog vremena.