Morrissey
Greatest Hits
Datum izdanja: 14.02.2008.
Izdavač: Decca / Aquarius Records
Žanr: Rock
Naša ocjena:
Popis pjesama:
… ili kako ga je svojevremeno, sada već pokojni, časopis The Face prozvao – ‘Sanjar u stvarnom svijetu’. Nepopravljivi cinik potpisao je najnoviji ugovor s izdavačkom kućom Decca i to je praktički možda jedini razlog zašto imamo ovako ‘bezvoljno’ koncipiranu, skupo upakiranu zbirku trenutaka koji svakako spadaju među ‘greatest’, ali koliko su ‘hits’, prosudit će uglavnom najodaniji ljubitelji Morrisseyevog opusa.
Bez obzira na burne reakcije oko te i takve koncepcije, “Greatest Hits” pružit će dosljedan uvid u njegovu noviju fazu i ništa više ili manje od toga; ipak se radi o autoru koji ima puno materijala ali premalo prostora da (svaki put) sve adekvatno dokumentira – a dupli CD očito nije dovoljan za još jednu avanturu pokrivanja impresivne dvadesetogodišnje solo-karijere.
Stoga je unatoč priželjkivanoj, konkretnijoj retrospektivi i ovaj popis donekle opravdan te neće bitno razočarati. Odabir naslova predstavlja jedinu ali ne i nepremostivu prepreku u pristupanju samom sadržaju.
Očito je koliko “You Are the Quarry” i “Ringleader of the Tormentors” znače njegovom uzvišenom geniju kad je veći dio odabira ovdje podređen upravo toj novijoj ‘mladalačkoj’ fazi s tek ponekim draguljem iz podalje prošlosti – vječnim i uvijek iznova fantastičnim pjesmama “Suedehead” ili “Everyday Is Like Sunday“, uz “The Last of the Famous International Playboys” i “The More You Ignore Me, the Closer I Get“; mnogi će iznijeti zamjerku što ovaj primamljivo upakiran kvazi-presjek (novije) karijere nema više ovakvih primjera ’hitova’.
Ali s druge strane, Morrisseyev diskografski opus broji već nekoliko kompilacija, od kojih vjerujemo da će svaka na svoj način poslužiti svrsi; “Bona Drag” iz 1990. godine kao dostojan presjek početnih uspješnica (singlova i popratnih b-strana); sličan koncept prati i ‘prolazna’ zbirka “World of Morrissey”, a ako je tolika nužda ili pak Morrisseyev smisao postojanja najnovijom kompilacijom toliko vrijeđa ona nešto ranija – famozna “Suedehead – the Best of Morrissey”, sigurno će poslužiti kao konkretniji uvid u veći dio Morrisseyeve karijere – od prvog pa sve do albuma “Maladjusted” (1997).
Tekstovi s kojima, koliko god s Morrisseyevog stajališta zvučali preosobno ili otuđeno, svatko može računati kao na svojevrsnu utjehu; predivna i potresna “I Have Forgiven Jesus” uz “First of the Gang to Die“, “In the Future When All’s Well“, “The Youngest Was the Most Loved“, “Irish Blood, English Heart“… – u novom naponu snage Morriseyevo ‘otrovno pero’ ne štedi, ali istovremeno pronalazi svoj željeni put do slušateljevog srca i uma – kroz teme o nasilju, religiji i njezinim kontradikcijama sa stvarnim životom, lažnom poimanju ljubavi, ravnodušnosti…
Ako ništa drugo – uz nekolicinu novijih snimki (“All You Need Is Me” i “That’s How People Grow Up“) te dobar dio ponovljenog materijala uživo na drugom disku, koji je, usput rečeno, fascinantan na svoj način (posebno egzotikom podvučena “I Will See You In Far-off Places” i završna “Life Is a Pigsty” s odjavnim ulomkom “Pjesme rastanka”), i ova zbirka krije jednu, doduše slikovnu ‘ekskluzivnost’ – Morrissey odlučno i s ponosom izlaže vlastitu stražnjicu s modificiranim natpisom jednog od svojih ranijih naslova, “Your Arse An’All”.
Vrlo neobičan način iskazivanja ‘poštovanja’ publici, bilo onoj voljenoj ili omraženoj, novijoj ili starijoj… Koliko će bilo tko shvatiti ovo kao autorovu parodiju na samog sebe ili bezrazložno izdrkavanje, ostaje za vidjeti. S Morrisseyeve strane ta je gesta isključivo i samo krajnje neozbiljna.
Sarkastičan uvijek, duhovit kad je raspoložen; Morrisseyev poletan ton u melodiji i glasu s obaveznom dozom ironije i dalje zaokuplja punu pažnju slušatelja, unatoč jednoj generalnoj impresiji da kad poslušate veliku većinu njegovih pjesama, zapitate se koliko pojedinac može biti tako emotivno zatvoren. Na kraju krajeva, nismo li ponekad svi takvi?