Vijesti, džez, igra, svemir i bljesak

    2115

    Queen

    40: News of the World / Jazz / The Game / Flash Gordon / Hot Space / Deep Cuts Vol. Two 1977-1982

    Datum izdanja: 27.06.2011.

    Izdavač: Island / Universal Music

    Žanr: Glam, Hard Rock, Rock

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. We Will Rock You
    2. We Are the Champions
    3. Sheer Heart Attack
    4. All Dead, All Dead
    5. Spread Your Wings
    6. Fight from the Inside
    7. Get Down, Make Love
    8. Sleeping on the Sidewalk
    9. Who Needs You
    10. It’s Late
    11. My Melancholy Blues
    1. Mustapha
    2. Fat Bottomed Girls
    3. Jealousy
    4. Bicycle Race
    5. If You Can’t Beat Them
    6. Let Me Entertain You
    7. Dead On Time
    8. In Only Seven Days
    9. Dreamer’s Ball
    10. Fun It
    11. Leaving Home Ain’t Easy
    12. Don’t Stop Me Now
    13. More of That Jazz
    1. Play The Game
    2. Dragon Attack
    3. Another One Bites The Dust
    4. Need Your Loving Tonight
    5. Crazy Little Thing Called Love
    6. Rock It (Prime Jive)
    7. Don`t Try Suicide
    8. Sail Away Sweet Sister
    9. Coming Soon
    10. Save Me
    1. Flash’s Theme
    2. In the Space Capsule (The Love Theme)
    3. Ming’s Theme (In the Court of Ming the Merciless)
    4. The Ring (Hypnotic Seduction of Dale)
    5. Football Fight
    6. In the Death Cell (Love Theme Reprise)
    7. Execution of Flash
    8. The Kiss (Aura Resurrects Flash)
    9. Arboria (Planet of the Tree Men)
    10. Escape from the Swamp
    11. Flash to the Rescue
    12. Vultan’s Theme (Attack of the Hawk Men)
    13. Battle Theme
    14. The Wedding March
    15. Marriage of Dale and Ming (And Flash Approaching)
    16. Crash Dive on Mingo City
    17. Flash’s Theme Reprise (Victory Celebrations)
    18. The Hero
    1. Staying Power
    2. Dancer
    3. Back Chat
    4. Body Language
    5. Action This Day
    6. Put out the Fire
    7. Life Is Real (Song For Lennon)
    8. Calling All Girls
    9. Las Palabras de Amor (The Words Of Love)
    10. Cool Cat
    11. Under Pressure
    1. Mustapha
    2. Sheer Heart Attack
    3. Spread Your Wings
    4. Sleeping on the Sidewalk
    5. It’s Late
    6. Rock It (Prime Jive)
    7. Dead on Time
    8. Sail Away Sweet Sister
    9. Dragon Attack
    10. Action This Day
    11. Put Out the Fire
    12. Staying Power
    13. Jealousy
    14. Battle Theme

    U drugom paketu ponovnih izdanja starih albuma grupe Queen na CD-u ponovo su ugledali svjetlo dana albumi iz perioda s kraja sedamdesetih i početka osamdesetih, točnije iz vremena od 1977. do 1982.

    Izdanja prati kompilacija “Deep Cuts Vol. 2” na kojoj su manje poznate snimke koje prema mišljenju njenih sastavljača Briana Maya i Rogera Taylora kvalitetom pariraju poznatim singlovima.Gore navedeni period grupi je donio hrpu klasičnih singlova koji su nemilice potvrđivali status grupe kao skupine vrhunskih zanatlija na području pop-muzike. Taj status nije mogla poljuljati niti punk revolucija niti “estetika ružnoće”: kao da se ništa nije dogodilo pjevač Freddie Mercury, gitarist Brian May, bubnjar Roger Taylor i basist John Deacon su iz sezone u sezonu harali top-listama isporučujući barem jedan vrhunski singl godišnje, a u boljim godinama bilo ih je i više.Rijetko koji album slušatelja obara ubojitim dvostrukim pop-udarcem kao što to čini “News of The World“: “We Will Rock You” i “We Are The Champions” postali su evergreeni i dan-danas se rado pjevaju i slušaju naročito na sportskim borilištima (u Hrvatskoj se, recimo, obje izmjenjuju s Thompsonovim uradcima čiji svjetonazor je uvijek imao veliku toleranciju ne seksualne manjine).Ubrzana “Sheer Heart Attack” pjesma je s istoimenog albuma, na koji na kraju nije bila uvrštena, a sekciju velikih balada čine “Spread Your Wings” i “It’s Late” (obje opravdano uvrštene na “Deep Cuts Vol. 2”). “Get Down, Make Love” Mercuryeva je možda najizravnija posveta seksu, a klavirska “My Melacholy Blues” posjećuje teritorij kasnonoćnog jazza (možda je tada Freddie slušao Toma Waitsa?).

    U ovoj stvaralačkoj fazi grupa Queen oslanjala se na individualnu inspiraciju svakog pojedinog člana koji bi sastavio određenu pjesmu. Generalno usmjerenje grupe nije energična glamurozna fuzija svega i svačega kao na “A Night At The Opera“, nego sastavljanje zaigranih pop-singlova koje će biti zabavno svirati i pjevati. No, pojam zabave ovdje ne znači nužno trivijalnost, nego lepršavost, energičnost, dobrohotno pretjerivanje u cilju stvaranja šale.

    Muziku podržava

    Za vedru i veselu grupu kao što je Queen previše je pjesama s naslovima koji imaju u sebi riječ “Dead” ili “Death” (dakle, “Death on Two Legs“, “All Dead, All Dead“, “Dead On Time“, pa i “Killer Queen“, a i “Bohemian Rhapsody” ima stihove “Mama, I just killed a man”), no smisao za apsurd i humor uvijek je bio jača strana grupe. “News of The World” vrlo je dobar nasljednik “A Day At The Races“, iako s nekoliko slabijih točaka (“Sheer Heart Attack” je nažalost podjednako brza i predvidljiva, a ni “Get Down, Make Love” neće pretjerano oduševiti), dostojno je branio boje glam-rocka u godini punka.

    Kad spominjem grupu Queen i apsurd, teško se može nadmašiti godina 1978., izdavanje albuma “Jazz” i recenzija rock novinara Davea Marsha koji je ustvrdio da je ‘Queen možda prvi istinski fašistički rock bend’. Desničarske iskre u očima članova grupe teško je zamijetiti, desničarske nakane u muzici još teže, o mržnji prema drugim narodima, vjerama, i manjinama najteže.

    “Jazz” počinje neobičnom pjesmom “Mustapha” koja evocira muslimanske pjesme ilahije. S nekoliko arapskih i engleskih riječi, te agresivnom glazbenom pozadinom “Mustapha” je komotno mogla biti izostavljena s ploče, jer formalno eksperimentalnoj pjesmi nedostaje kreatorske inspiracije. Uvrštavanje na kompilaciju “Deep Cuts Vol.2” jedan je od većih upitnika u glavi pisca ovih redova. Kuriozitet je da je “Mustapha” izdan 1979. i kao singl, i to samo u Boliviji, Španjolskoj, Njemačkoj i Jugoslaviji, s tim da je jugoslavenska verzija singla imala drugačiju B stranu od ostalih.

    Ostatak albuma uglavnom zadržava ne pretjerano visok nivo inspiracije, a nepodnošljiva lakoća zakucavanja pop-pjesama polako je blijedjela (pogotovo na “Let Me Entertain You“, “Fun It” i “Mustapha”). “Jazz” je nosio punokrvne hitove “Fat Bottomed Girls“, “Bicycle Race” i “Don’t Stop Me Now” koji su uspješno zamaskirali jednu od manje nadahnutih sezona u grupi. Iako naslova “Jazz”, taj album nosi na sebi baš sve žanrove kao i prethodni, a sam naslov valjda je više bio reklamni trik.

    Pljuvačina vrlih rock-novinara donijela je promjenu u pristupu radu na sljedećem albumu koji se zove “The Game” i koji se može opisati riječima: ozbiljan pristup, igra u muzici. Sniman u Münchenu, s novom ekipom, u novom studiju, “The Game” je donio svježinu. Uravnoteženost skladbi, međusobna sviračka kemija, jasna dramaturgija albuma i tri velika hita (disco funk “Another One Bits The Dust“, rockabilly “Crazy Little Thing Called Love” i zaključna balada “Save Me“) koja se razlikuju poput osnovnih strana svijeta donijeli su ploču čija se snaga može uspoređivati s “A Night At The Opera”.

    Osim te tri pjesme, svojom su se velikom kvalitetom nametnule i “Need Your Loving Tonight” (da je stvar dobra, pokazao je Bregović kad je komponirao “Padaju zvijezde”) i “Sail Away, Sweet Sister“, a ostatak također zadržava odličan prosjek. Ovom je albumu vrijeme učinilo najveću uslugu, jer danas svestranost, nepretencioznost i virtuoznost još više dolaze do izražaja, a izostanak velikih i ozbiljnih poruka nikog ne tangira (u vrijeme izdavanja, banalnost su rock novinari često nabacivali bendu kao veliki minus).

    “The Game” također donosi novotariju u zvuku grupe: nakon čitavog niza albuma s natpisom “No synths!“, “The Game” je uveo ovu novotariju u zvuk grupe: ‘umjetni’ zvukovi vrlo su se pristojno uklopili u postojeću zvučnu tapiseriju. Glavni razlog dobrog uklapanja ipak je odlična autorska inspiracija svih članova. Što će reći, sa synthovima ili bez njih – “The Game” bi bila podjednako blistava kolekcija pjesama.

    Odličan ulaz u osamdesete pokvaren je s dva naredna albuma koja, osim slovom i brojkom dva singla i još dvije-tri pjesme vrijedne pažnje, nisu donijela mnogo toga. “Flash Gordon” je ‘soundtrack’ iz filma “Flash Gordon” i osim naslovne stvari, koja je bila veliki hit, nije bilo nikakvog “mesa” za ozbiljnije istraživanje, proučavanje ili uživanje u muzici. Ukratko, onda ćorak, danas ćorak. Uostalom, ako se “The Game” snimao nekoliko mjeseci u periodu od godine dana, “Flash” je izletio svega pola godine od “The Game”, može se govoriti da su “Flasha” ubili rokovi. Samo jedna pjesma, naslovna tema, nametnula se kao hit-singl, a ostalo… ma nek’ voda nosi.

    Ako su “Flasha Gordona” ubili rokovi, album nasljednika “Hot Space” ubili su synthesizeri. Iako, teško je skroz pokopati “Hot Space”, ako poslije Michael Jackson kaže da mu je upravo taj album Queenovaca dao inspiraciju za “Thriller”. Dijagnoza “Hot Spacea” glasi: previše synthova, premalo pjesama. Iako je i ovaj album dao vrhunski hit-singl, “Under Pressure“, suradnju s Davidom Bowiejem, čija je klavirska dionica i ritam-sekcija poslužila kao predložak Vanilli Iceu za hit “Ice Ice Baby”, “Hot Space” sadrži premalo kvalitetnih trenutaka za grupu koja je podarila albume “The Game” i “A Night At The Opera”.

    Na “Hot Space” su još i solidne “Las Palabas De Amor” i “Life Is Real” (posveta Johnu Lennonu), te “Cool Cat“, a ostatak je valjalo strpati u raketu da vidi malo ‘vrućeg svemira’. Osim “Under Pressure”, najveći utisak u muzičkoj povijesti ostavio je omot “Hot Spacea”, koji su, između ostalih, parafrazirali Blur, Weird Al Yankovic i friško raspadnuti Ramirez.

    S drugom petorkom ponovno izdanih albuma grupa Queen pokazala je veću varijabilnost u kvaliteti: dok je “The Game” visoke, “News of The World” vrlo dobre, a “Jazz” solidne kvalitete, “Flash Gordon” i “Hot Space” prvi su ozbiljniji promašaji u karijeri grupe koja je gotovo 20 godina izdržala u nepromijenjenoj postavi i koja je sve to vrijeme imala relativno mali kreativni unos od ljudi sa strane. Bend je tvorevina sastavljena od živih ljudi koji se mijenjaju, tako da je teško očekivati da su svi čitav niz godina sinhronizirani na glazbenom i privatnom nivou. Još jedna dobra vijest za ova izdanja je ta što je vrijeme pokazalo da su rock-kritičari tada bili u krivu s pojedinim izdanjima grupe.

    Kompilacija “Deep Cuts Vol.2” također je ‘gemišt’ svega i svačega: nije baš da je sve na toj kompilaciji skriveno blago, no dobar dio pjesama ipak je simpatično za čuti i definitivno grupa Queen ima dosta skrivenih dragulja koji iz nekog razloga nisu bili hitovi. Fanovi će ionako direktno pohrliti albumima, a ostatku publike preporuča se krenuti s “The Greatest Hits I i II”, zatim s “Operom”, pa prijeći na “The Game”, onda na “Sheer Heart Attack”, a onda će već vidjeti koliko mogu izdržati.

    Muziku podržava