The Beatles
1962-1966 / 1967-1970 (Remastered)
Datum izdanja: 18.10.2010.
Izdavač: EMI / Dallas Records
Žanr: Pop, Rock
Naša ocjena:
Popis pjesama:
“Bitlzi: četiri čupava, nedovoljno očešljana mladića, s prilično simpatičnim glasovima, koji su se istakli sviranjem i pjevanjem šlagera i postali ljubimci engleske publike (‘čupavci iz Liverpoola’), kasnije su sebi dopuštali kojekakve sitne nepodopštine, uglavnom simpatične (čak su i dobili Orden Britanskog imperija za zasluge) i tako zainteresirali za sebe mnoge ljubitelje senzacija, pridruživši se pojavama modernog svijeta kao što su halbštarkeri, modsi, bluzon noari i sl.”.
Ovo nije citat iz kakvog sektaškog almanaha o opasnostima popularne glazbe, nego iz “Rječnika stranih riječi” Bratoljuba Klaića. Klaić je sasvim solidno opisao sociološku pozadinu uspjeha četvorice liverpoolskih genijalaca, jedino što je zaboravio spomenuti glazbenu dimenziju.
A ona je, složit ćemo se – ogromna. Teško ćete naći grupu koja je u osam godina aktivnog diskografskog postojanja napravila toliko velikih, glazbeno inventivnih koraka, i cijelo vrijeme bila – najbolja na svijetu. Čak i u periodu kad su engleski i američki subkulturni i kontrakulturni pravci (govorim o hipijima) davali injekciju svježine pop-muzici brišući 80% dotadašnjih svjetskih pop-zvijezda u isto vrijeme – The Beatlesima se opet nije moglo ništa prigovoriti.
Grupa koja ima muda izdati “Strawberry Fields Forever” kao singl – zaslužuje poštovanje i onog zadrtog hipija, i ortodoksnog punkera, i pravovjernog grungera, kao i muzičara klasične glazbe.
Originalno izdane 1973., “Red” (odnosno ”1962-1966”) i “Blue” (”1967-1970”) kolekcija su izdane kao dvije dvostruke LP ploče, a novoobjavljena dvostruka CD izdanja imaju korištene friške prošlogodišnje remasteringe. Baš te 1973. godine Paul McCartney je doživio uspjeh karijere s albumom “Band on the Run” (iz tog perioda kruži šala ‘Zar je Paul McCartney imao bend prije Wingsa?’), George Harrison je imao broj jedan na listi američkih singlova, Ringo Starr je izdao album “Ringo” koji je također harao top-listama (i sadržavao sporadične autorske doprinose preostale trojice bivših kolega), a Lennon je izdao ploču i singl “Mind Games”. Sukladno očekivanjima, obje kolekcije su došle prilično visoko na top-listama.
Koje je njihovo današnje značenje? “Crvena” i “Plava” kolekcija donose sve što želite da vam potencijalni dečko/cura ispriča na prvom spoju. I onda, kad znate s kim imate posla, možete ići dalje: ili ćete se još nalaziti, ili ćete reći da on/ona nije za vas i krenuti slušati nešto drugo (recimo, Seku Aleksić, ili pak repere iz Soma dollara).
“Plava” je kolekcija mnogo bolje ‘ostarjela’ nego “Crvena”: slijed pjesama je izveden savršeno, a prijelazi su takvi da se naglašava raznolikost materijala – a u kasnoj fazi karijere The Beatlesi su doista bili raznolik (gotovo shizofren) bend, no opet, slijed pjesama je sjajan – raznolikost materijala zvuči tako da jedno obogaćuje drugo. Iskusnog beatlesofila ove kompilacije neće poštedjeti razmišljanja ‘zašto je tu ova pjesma, a ova ne?’, no onaj tko želi sve od njih ionako se upućuje na pojedinačna izdanja i zbirke singlova.
Format CD-a doduše omogućava da se ova izdanja obogate (oba diska na “Crvenoj” kompilaciji traju manje od 35 minuta) čime bi se dobila još veća širina: osim što su bili vrhunski autorski bend, The Beatlesi su znali jako dobro obraditi pjesme svojih uzora. Njihova verzija “Twist and Shout” je svakako zaslužila da se uključi u ovaj ‘the Best of’, a povijest je pokazala da je “Rain”, originalno B-strana singla “Paperback Writer”, mnogo bitnija za razvoj pop-muzike nego “Writer” (kad slušate “Rain”, sjetite se grupe Oasis i srodnih ‘velikih bendova’).
Njihov (uvriježeno) najbolji album “Revolver” je zastupljen samo s “Eleanor Rigby” i “Yellow Submarine” (a gdje nam je malo Lennonove psihodelije?), a s dvostrukog ‘bijelog’ albuma (eh te boje stvarno zbune!) ”The Beatles” skinute su samo tri pjesme, dok “Blackbird”, “Julia”, “Helter Skelter” ili “Dear Prudence” čekaju da vas oduševe kad kupite album “The Beatles”.
Tužaljke na stranu, ove dvije kompilacije se trebaju smatrati samo vratima jedne bezvremenske škrinje s neprocjenjivim blagom čije će zavodljive melodije tjerati slušatelja da kopa dublje i dublje po fascinantnoj ostavštini grupe koja s pravom znači sinonim za modernu pop-rock glazbu.