Nedovršen

    1787

    The Roots

    undun

    Datum izdanja: 06.12.2011.

    Izdavač: Def Jam Records / Universal Music

    Žanr: Hip-hop

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Dun
    2. Sleep
    3. Make My
    4. One Time
    5. Kool On
    6. The OtherSide
    7. Stomp
    8. Lighthouse
    9. I Remember
    10. Tip the Scale
    11. Redford
    12. Possibility
    13. Will to Power
    14. Finality

    Konceptni albumi glazbeni su ekvivalent knjiga ili filmova, tekuće priče koje imaju zajedničku vezu između pjesama. Dok je ogromna većina albuma nepovezana i pjesme mogu biti u manje-više bilo kakvom redoslijedu, konceptni se baziraju na tom tijeku.

    The Roots nisu išli daleko od originalne priče, no udaljili su se od koncepta klasika: The Moody Blues, The Who, kasnije Hüsker Dü i još kasnije Green Day i Fucked Up osnivali su albume na životima pojedinaca. Velika razlika je što “undun” taj život opisuje retrospektivno, od kraja prema početku.

    Protagonist albuma je Redford Stevens, a priča je prožvakana već tisuću puta, naročito u modernoj afroameričkoj umjetnosti koja se temelji na mladim crncima u paklu geta i sve što to uključuje. Kako to često ispada, Redford je izlaz iz očaja našao u priključenju bandi.

    “undun” ne ide previše u detalje i nije striktno kronološki određen, iako neke pjesme imaju svoju jasnu ulogu: prva “Dun” počinje s ‘ravnom crtom’ medicinskih uređaja i sugerira nepostojeći puls koji (budući da album ide unazad) postaje sve jači dok pjesma ne završi vriskom.

    Muziku podržava

    Poneke pjesme imaju teme kojima se simbolički objašnjava Redfordovo stanje i budući da se sve odvija u njegovoj glavi radi se o njegovom dnevniku. “Sleep” to govori kroz metaforu sna i objašnjava što ga je dovelo do kraja, od kriminala do društva koje ga tjera na sve više – “Well, in the world of night terrors it’s hard to dream, they hollerin’ cash rules everything” aludirajući na Wu-Tang Clan.

    Album se ne libi aluzija na društvo (i Društvo) koje ga je učinilo takvim, no “undun” je prvenstveno egzistencijalno tjeskoban tijek svijesti i baraža samokritike. Teme su više osobne nego općenite i The Roots su uspjeli izbjeći zamku angažiranog hip-hopa koja prečesto postaje defaultna tema repera koji nam iz svojih zlatnih palača opločenih kokainom i safirima žele reći kako se zapravo živi u getu.

    Ima li išta o životu mladog Afroamerikanca (smijemo reći crnca?) iz lošeg kvarta što nismo čuli u zadnjih 40 godina, od Gil Scott-Herona do gangsta repa? “undun” nije ništa pretjerano novo i svježe, ali je dobro odrađeno i donekle odmjereno.

    Unatoč tradicionalno odličnoj instrumentalnoj potpori, velik dio glazbe pouzdaje se u sintetičke beatove i ponešto sempliranja, iako se tu nađu i funky gitare među šampanjcem i bogatstvom u “Kool On” ili klavirska pratnja na “One Time“, vjerojatno jedinoj pjesmi o teškom životu u bandi i moralnim problemima dilanja droge koja uključuje reference na Comic Con i Hamurabijev zakonik u istom stihu.

    Priču završavaju četiri instrumentalne stvari, jedna od njih od Sufjan Stevensa prema kojem je naš protagonist i dobio prezime. Iako isprva ne dodaju mnogo više od podizanja albuma na 38 minuta, pjesme idu iz violinsko-klavirskog spokoja u borbu instrumenata u kojoj dominira Rootsov bubnjar i frontman Questlove (umjetnik nekada poznat kao ?uestlove). Vrtlog i kaos kao Redfordov život u minutu i četiri sekunde.

    Gosti na albumu rade odličan posao u klepanju stihova, no završni rezultat nije dovoljno slušljiv, pitak i lagan za album čije pjesme bih samo ponekad poslušao. Prvo zato što je šteta ignorirati priču, a drugo jer je mračan i tjeskoban, no niti jedna pjesma ne pruža onaj udarac koji bi ilustrirao tu težinu.

    “undun” je dugačak tamni tunel strave u zabavnom parku. Očekujete negdje kostur, duha ili bar jednog od onih jezivih klaunova, ali kada se do kraja vožnje ništa od toga ne pojavi mislite da ste mogli dobiti i više za cijenu ulaznice. Odlična ideja i čvrsta realizacija koja slabi na pojedinačnim pjesmama.

    Muziku podržava