Black Coffee
Maneštrun
Datum izdanja: 11.11.2011.
Izdavač: Croatia Records
Žanr: Etno, Jazz, Soul
Naša ocjena:
Popis pjesama:
‘Svrstavanje glazbe u ladice’ uglavnom se izgovara s negativnim prizvukom. Time se valjda želi reći da je glazba umjetnost koja bi trebala biti slobodna, a ne zatvorena unutar granica žanra u koji ju se stavlja.
No, postojanje glazbenih žanrova je nepobitno, te se određena pravila
igre trebaju poštovati. Zna se što je npr. jazz ili reggae, a kao što
nećete daleko dogurati igrajući košarku po nogometnim pravilima, nećete
ni svirajući HC punk za jazz publiku.
I zato volim splitske džezere Black Coffee.
Black Coffee uspijevaju spojiti jazz s dalmatinskom i mediteranskom glazbom i duhom, bez uobičajenog prenaglašavanja i mitologizacije etno motiva. Njihova glazba uvijek ostaje jazz, no to je jazz odsviran na takav način da vam i u kontinentalnoj zimi može dočarati okuse, zvuke i mirise Dalmacije i Mediterana.
Njihov novi album zove se “Maneštrun“, kolekcija je studijskih i snimki uživo, a na naslovnici se nalaze i oznake ‘etno’, ‘soul’ i ‘jazz’ koje daju naslutiti što se na njemu nalazi. Prema njihovim vlastitim riječima, Renato Švorinić i Jadran Dučić Čićo ovim su albumom pokušali sumirati sve svoje kolaboracije proteklih nekoliko godina, te estetska promišljanja koja su ih u tom periodu zaokupljala, a to su hrvatska glazbena baština, mediteranski izričaj, mainstream jazz i jazz pjevačice.
Album otvara obrada The Beatlesa “Come Together” koja je pretvorena u sexy soul zahvaljujući grooveu Black Coffeea i vokalu Martine Thomas, Zadranke rođene u New Yorku. Slijedi ništa manje zavodljiva, egzotična “Haitian Cultus” u kojoj uz Martinu koja porijeklo vuče s Haitija gostuje i autor pjesme Daniele Di Bonaventura.
S Di Bonaventurom Black Coffee su odsvirali još tri pjesme na albumu. “La Mia Terra” još je jedan njegov original i reprezentativan je primjer modernog mediteranskog jazza, na kojeg se izvrsno nastavlja jazz čitanje tradicionalne “Jute san se zajubi” i Runjićeve “Zelenu granu s tugom žuta voća“, koje pokazuju da i kod nas ima takvih pjesama koje se, ako ih se da u prave ruke, mogu prepoznati kao ono što jesu – bezvremeni standardi. Glavna riječ, odnosno melodija prepuštena je Di Bonaventurinoj bandoneon harmonici, dok Švorinić i Čićo zauzimaju poziciju prekaljenih meštara svog zanata koji drže dinamičnu i kompaktnu ritmičku podlogu, iskačući povremeno u prvi plan s odmjerenim solažama.
Na albumu se nalaze i tri kolaboracije s velikim Boškom Petrovićem, snimljene uživo u ožujku 2010. S njima se skreće prema klasičnom jazzu, odnosno obradama standarda Dukea Ellingtona, Rodgersa i Harta, te Theloniousa Monka koje su ukrašene Boškovim magičnim dodirima po njegovom vibrafonu.
Album zatvaraju tri pjesme u kojima gostuje Tammy McCann iz Chicaga, pjevačica čija boja i raspon glasa daju do znanja da je riječ o rasnom vokalu. Pjesme u kojima ona pjeva također se bave klasičnijim jazzom, odnosno jazz baladama uz dodatak malo swinga. Na albumu su još svirali i Nico Menci i Ivan Ivić koji su na pianu često preuzimali glavnu instrumentalnu ulogu.
Black Coffee svojom su kvalitetom davno izašli iz okvira Splita i Dalmacije, no pritom su svojim glazbenim bićem uz njih ostali neraskidivo vezani. “Maneštrun” je ujedno i posveta i prvoklasni dodatak glazbenoj baštini tog podneblja.