Genij u sjeni marketinške bezobzirnosti

    1315

    Dizzy Gillespie

    Musician - Composer - Raconteur (Plays And Raps In His Greatest Concert)

    Datum izdanja: 11.12.2007.

    Izdavač: Pablo Records / Aquarius Records

    Žanr: Jazz

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Introduction of the Band by Claude Nobs
    2. Manteca
    3. Dizzy Rapping With the Audience
    4. Con Alma
    5. Introductoin of Milt Jackson by Dizzy
    6. SKJ
    7. Dizzy Rapping With the Audience
    8. A Night in Tunisia
    1. Introduction of the band by Dizzy
    2. Brother King
    3. Body And Soul
    4. Tanga
    5. Olinga

    Nažalost, ovu recenziju nije moguće započeti nikako drukčije nego naslovom samog diska, koji je upadljiv kao muha u juhi. Okarakterizirati bilo koji koncert Dizzya Gillespiea, jednog od trojice najvećih i najutjecajnijih jazzera uopće – uz Charliea Parkera i Louisa Armstronga – kao ‘najveći’, suludo je.

    Za takav salto mortale morali biste biti savršen poznavatelj čitave diskografske koncertne povijesti žanra jer – s ‘najvećim koncertom Dizzya Gillespiea’ nema zezanja. Ili ga barem ne bi smjelo biti.

    Gillespieva je be-bop revolucija, naime, toliko fundamentalna i sudbonosna za jazz-glazbu da se može mirne duše reći kako današnjeg jazza ne bi bilo bez Diza. Parkera namjerno stavljamo na drugo mjesto; jer, ako je Parker idejni začetnik jazz-virtouziteta i udjelničar u izvornoj ideji be-bopa jednako koliko i Gillespie, neprijeporno je da bez manijakalne energije i organizacijskih vještina potonjega, bop nikada ne bi zaživio tolikim intenzitetom, već bi se možda čak i raspao pod Parkerovim heroinskim kolapsima u bolnici Camarillo i pisanju oda dileru Moose the Moocheu.

    Imajući na umu sve ovo (a cubanu nismo niti spomenuli!) – valjalo bi zbilja biti vraški oprezan s grandioznim tituliranjem Dizzyevih svirki. Njegov ‘najveći koncert’ bio bi zacijelo i jedan od najvećih i najvažnijih u povijesti glazbe – dok ovaj, snimljen 17. srpnja 1981. u Montreuxu, to definitivno nije.

    Muziku podržava

    Riječ je o jednom od, tih godina redovnih, Dizzyevih posjeta švicarskom jazz-festivalu, ovaj put sa sekstetom koji je uključivao i Milta Jacksona, te Jasona Moodya, među ostalim.

    Tih godina majstor je već bio prevalio šezdesetu, ali je još uvijek bio u vrlo solidnoj formi, premda je frenetičan intenzitet svojih sola već uvelike zamijenio spacijalnom emotivnošću (odličan primjer je posveta Martinu Lutheru Kingu, “Brother King“); nije stoga čudo da veći dio obaju diskova prolazi u vrlo finim groove-varijantama, koje se samo tu i tamo okrenu na bop, kao u otvarajućoj “Manteca“.

    Tako je ključna uloga pripala fenomenalnom vibrafonistu Jacksonu, čija je solo-točka “S.K.J” jedan od vrhunaca koncerta, a njegove iznimne disonance daju sasvim novu dimenziju skladbi “Olinga“, posveti Baha’itima, Dizzyevoj braći po religiji.

    Premda svirka neće slušatelja ni jednom ostaviti bez teksta, treba priznati da, velikoj umjerenosti i pitkosti uprkos, bend ni u jednom momentu ne zvuči trivijalno: čak je i još jedna izvedba “Night in Tunisia” dobila interesantno groove-funk ruho.

    Za sve ljubitelje opusa najvećeg među najvećima, dodatni plus bit će i vrlo vjerno prenesena atmosfera čitave večeri, zahvaljujući ponajprije neizrezanim Dizovim konferansama između skladbi. Iako u njima nema one nadaleko poznate, super-duhovite mahnitosti koja je bila njegov mladenački zaštitni znak, vedri humor i toplina komunikacije s publikom nepogrešivi su.

    Upravo su ti dijelovi, međutim, nazvani “Dizzy Rapping with the Audience“, što je još jedan prozirni marketinški trik; naime, da je Diz zbilja repao te osamdeset prve, ispalo bi da je izravno stvarao ne samo be-bop, nego i rap i hip-hop – drugim riječima, dvije najznačajnije crnačke glazbe prošlog stoljeća.

    To bi ipak bilo previše i za titana kakav je Gillespie, no očigledno nije za osmišljavače ovog izdanja, koji u svojoj preuzetnosti očigledno nemaju ni respekta ni granica.

    Postava: Dizzy Gillespie – truba, Milt Jackson – vibrafon, James Moody – saksofoni, flauta, Ed Cherry – gitara, Michael Howell – bas, George Hughes – bubnjevi.

    Muziku podržava