Druga prilika nemirnih duša

    840

    Human Fortress

    Raided Land

    Datum izdanja: 29.11.2013.

    Izdavač: AFM Records

    Žanr: Heavy Metal

    Naša ocjena:

    Popis pjesama:

    1. Raided Land
    2. Child Of War
    3. Wasted Years
    4. The Chosen One
    5. Shelter
    6. Gladiator Of Rome (Part 2)
    7. Dark Knight
    8. Prelude
    9. Pray For Salvation
    10. Evil Curse
    11. Restless Souls
    12. Under Siege
    13. Guard The Blind

    Mnogo je dobrih power metal bendova krajem devedesetih i početkom dvijetisućitih, praktički od nigdje, izvukao Limb Music. I zbog toga mu od svih diskografskih kuća nedvojbeno pripada najviše zasluga za tadašnju eksploziju prije svega masovnosti, a nakon toga nešto i popularnosti tog metalnog subžanra.

    Bilo je tu puno dobrih bendova, neki su potvrdili kapacitete, neki završili u raljama jačih diskografa i bivali ‘pojedeni’, a neki nisu opravdali početni hype. Među bendove koji su imali kapaciteta, znanja, moći i potencijala da naprave puno, ili barem više nego što jesu, bili su i Human Fortress, sastav iz Hannovera, koji je izgledao nešto konkretnije od većine ‘suparnika’.Bend koji je nastao 1997. pod imenom Timezone prvotno nije dugo egzistirao, a drugi pokušaj, amenovan 1999. pod sadašnjim imenom bijaše u početku uspješan. Debitantski album “Lord of Earth and Heavens Heir” (Limb Music, 2001.) u potpunosti je opravdao stilsku formulaciju ‘epic melodic power metal’ i pobrao dosta fanovske i novinarske pozitive. No kao i kod većine bendova, drugi mu je album “Defenders Of The Crown” (Massacre Records, 2003.) ispao pomalo problematično i traljavično, a kako je prije i poslije njega bilo problema s line-upom, iako je bio aktivan, Human Fortress uskoro kao da je nestao sa scene. Pokušavalo se opet zalaufati, no većina toga pala je u vodu i prekid je bio pred vratima. Ipak, kada je umjesto Jiotija Parcharidisa stigao novi vokal, Carsten Frank (ex-Galloglas), snimljen je dugoočekivani treći album “Eternal Empire” (Massacre Records, 2008). Kombinacija powera i thrasha djelovala je dosta izgubljeno, nije baš nešto dobro prošla i bend se nedugo nakon toga raspao.

    No svega par mjeseci kasnije okupila se uglavnom originalna ekipa i nastavila s radom, ali zdravstveni problemi nagnali su Jiotija Parcharidisa da još jednom napusti bend. To nije imalo ključan utjecaj za nastavak, pa se krenulo s pisanjem materijala za novi album, ove se godine napokon pronašao adekvatan pjevač, Brazilac Gus Monsanto (ex-Revolution Renaissance/Adagio) i napravio se novi album. I to dobar album. Iz benda su najavili da će pokušati složiti nešto nalik na “Lord of Earth and Heavens Heir” i mora se priznati da su u tome dobrim dijelom uspjeli, čak napravili i bolji album. “Raided Land” jeste bazično rađen po uzoru na debi, no uz orijentaciju na melodičnost, hevijanersku energičnost i kompozitorsku širinu, ipak ih razlikuju neki manje ili više važni detalji.

    Muziku podržava

    Prije svega, kao najveća razlika nameće se činjenica da je novi materijal naprosto nakrcan krasnim srednjevjekovnim folk melodijama, puno je veći format orkestralnog izražavanja, klavijature su atmosferičnije, pratećih, suptilnih passagea, ali su istovremeno prepredene i domišljate i više je raskošnijih momenata. Atmosferičnost jeste nekako očekivano teatralno-dramatičarska, ispunjena napetošću i neizvjesnošću, s nekim sumornim tonovima, ali ipak na momente dadne nagovjestiti kao da se u daljini nazire neka pritajena svjetlost koja bi kad-tad mogla razbiti prevladavajuću ozbiljnost i sivilo.

    Naslovnica albuma, čiji je autor naš umjetnik Kristijan Kuliš, tako nešto jako lijepo reprezentira, a u tom je pravcu rađena i produkcija Seeb Levermann (Orden Ogan). Bolja strana albuma je i ta da nema previše raširenih, raspojasanih i neobuzdanih melodija, već su one nekako spontano ograničene, stvarne i neposredne. Na čelu instrumentalnih izvedbi su vrlo konkretni, u kontinuitetu zanimljivi i krepki, ali isto tako nasrtljivi i pokretljivi gitarski riffovi, solaže jesu malo preklišejizirane, no zato su im klavijature uvijek odlična pratnja. Bubnjevi su pronicljivi i nametljivi, s dosta plemensko-epskih marširanja, te povremenim duplim pedaliranjem kao skoro jedinom pravom poveznicom s powerom, a vrlo je zanimljiv angažman bas gitara, koje su na momente izraženo pohotne, a u kontinuitetu prohodne, probojne, kombinatorne i krajnje susretljive.

    Gusovi su vokali moćni, ekspresivni, u nižim intonacijama snažni poput Jornovih, na koje čak i pomalo sliče, dok se do određene razine sasvim dobra ‘bore’ i s visinskim izvedbama. Uglavnom, u svim je segmentima ovo neposredan, dubok, strogi melodic heavy metal album, u najvećem dijelu lišen poweraške sladunjavosti, s pjesmama koje su naglašeno propulzivne, u svojim su strukturama našle mjesta za progresivne ideje i u kontinuitetu su intenzivne, duboke, zanimljive i raznolike.

    Već sama početna “Raided Land” na neki način ukazuje smjer kojim će se kretati album. Glatke folk melodije i jasne orkestralije, te raznježeno pjevanje ustupaju mjesto bržem ritmu, srditijim ritam i solo gitarama, razigranim bubnjevima i epskim zborskim pripjevima u refrenskom dijelu. “Wasted Years” je staložena pjesma s ponajviše srednjevjekovnih melodija u kojoj se, osim u atmosferi, epsko opredjeljenje osjeća i u instrumentalnim izvedbama, a karakteriziraju je i razračunavanja gitarskih riffova i orkestralija.

    U ubrzanijoj “Gladiator Of Rome (Part 2)” mnogi će pronaći najviše powera, izraženije epičnosti sa zborskim pjevanjima, marširajućim bubnjanjem, folky melodijama, potentnim ‘husky’ pjevanjima i preuzvišenih refrena ima u “Dark Knight“, dok je “Prelude” klasikom obojeni intermezzo. “Pray For Salvation” je romantičarsko-hevijanerizirana balada sa zborskim back-upom, orkestralnom pozadinom i napokon jednim vrhunskim solom, od melodija, orkestralija, riffičnih i bas distorzija sve pršti u otužnoj, srednjeritmičnoj “Evil Curse” ukrašenoj emotivnim pianom.

    Novu zgusnutu koncentraciju srednjevjekovnog folka, plemenskog bubnjanja i teatralne atmosfere donosi još jedna laganija stvar “Restless Souls“, s dosta melankolije, ponajviše u početnom dijelu obojenom pianom i orkestarlijama, te u završnom, uz milostive akustike.

    Zreo, pametan, ponosan i prkosan “Raided Land” nesumnjivo predstavlja povratak Human Fortressa u kategoriju ozbiljnijih metal bendova. Ovo je, u biti, album koji bi puno bolje ‘legao’ da je stigao nakon “Lord of Earth and Heavens Heir”, jer je na mnogo načina njegov, kako to volimo reći, logični nastavak. No niti sada nije kasno da se mešto takvo pojavi na sceni koja se tijekom godina toliko razvodnila i pokvarila da je praktički nemoguće naći dobar album, a još manje bend koji ima kvalitativni kontinuitet.

    Ovim je albumom Human Fortress dobio, odnosno sam sebi stvorio drugu šansu, koju ni u kom slučaju ne bi smio prokockati. Jer, greške bi se trebale događati, ali nikako ne i ponavljati.

    Muziku podržava